Monday, January 9, 2012

nak. (2,3 hari lalu)


salam.

dunia akhirat. banyak tanda tanya.
apa motif attitude aku belakangan ini? apa motif perilaku dan peribadi macam ini?
terfikir lagi untuk pergi. kalau boleh lari jauh2 aku lari. memang bila ada yang tak kena aku rasa nak lari. bila banyak perkara buat aku makin tak reti. 

sebelum ini aku biasakan larikan diri ke Kuala Kangsar. tapi sekarang dah rasa makin jauh dengan apa yang ada di sana. aku nak mandi sungai di Batu Ampar. aku nak terjun dari batu besar. aku nak berenang dalam sungai dalam. aku nak bernafas udara bersih sana bila bangun pagi. aku nak pusing kampung sekeliling. aku nak kayuh basikal redah sawah. aku nak duduk tepi masa mereka ke parit untuk mandi. aku nak duduk di divider renung bendang. aku nak kait kelapa atas pokok. kelapa muda, belah, minum air. kelapa tua, belah, buat santan. aku nak tengok bukit hutan yang hijau lagi belakang rumah opah. aku nak tengok pokok tunggal di tengah sawah. aku nak tengok pulau kecil yang jadi tapak bagi pokok itu. aku nak tengok opah yang dah tua tapi tak nak berhenti buat kerja...

aku nak balik kampung seorang dan tengok semua itu. aku nak naik keretapi di KL Sentral. aku nak duduk sebelah tingkap biar nampak luar. aku nak tengok penumpang2 lain dalam keretapi. aku nak tengok muka2 mereka yang masing2 ada cerita sendiri. baik yang positif macam aku. atau yang negatif macam aku. aku nak tengok mereka yang akan duduk berjam dalam keretapi dengan aku. aku nak tengok ada tak muka yang aku kenal. tak kenal pun aku nak tengok juga. aku nak tengok mereka yang jalan berulang-alik dalam keretapi yang bergerak. aku nak tengok pakcik yang selalu cek tiket penumpang seorang demi seorang. aku nak tengok pakcik itu dengan seragam biru dia. aku nak tengok orang2 yang suka melepak di kawasan penghubung antara koc-koc keretapi. aku nak tengok pakcik yang naik keretapi dengan makcik. aku nak tengok orang yang naik keretapi seorang2 macam aku. aku nak tengok pelancong2 asing yang ada dalam keretapi. aku nak tengok keretapi ini...

aku nak rasa seronoknya bila fikir aku akan sampai ke tempat yang buat aku rasa selamat. aku nak rasa sejuk air sungai bila aku mandi dalamnya. aku nak rasa, dapat bangun pagi dengan tenang. aku nak rasa betapa bertuah nya aku bila dapat tengok semua itu. aku nak rasa betapa lapangnya dada bila dapat tengok semua itu.

tapi semua itu nak kah ditengok aku lagi?

No comments:

Post a Comment