Monday, November 14, 2011

manfaat kan.

salam.

huhu... 12 dan 13 lepas aku dan 3 orang lagi pelajar UiTM Puncak Perdana dan 2 orang Puncak Alam, ikut trip budak tae kwon do kampus Shah Alam. Destinasi P.Pangkor.

kali ini bukan aku nak komen pasal pulau itu, cuma aku sikit kagum dengan budak-budak tae kwon do kampus itu. yang handle trip ini nampaknya pelajar laki, flow event pun macam smooth je, cuma masalah kelewatan macam event2 biasa lah. aku tak tau aku je yang excited ke, memang trip ini nice. atau mungkin sebab aku dah terbiasa event2 yang pack, macam event2 komander yang semuanya nak on-time... tapi tak kisah lah, bersyukur kot jadi komander walau kadang2 rasa nak terjun bangunan.

masa trip itu ada beberapa perkara yang buat aku tersentak dan teringat ; oh, aku komander...

1. masa turun bbq yang patutnya jam 8.30pm. aku turun 8.30 dan tengok cuma sir & mem je yang ada kat tempat tunggu. aku fikir2 balik, 'eh, diorang dah gerak dulu ke?'. rupa-rupanya bila tanya sir, diorang semua belum turun.

2. masa sir suruh nyanyi lagu UiTM, aku dah ready2 untuk nyanyi dengan diorang, cuma tunggu diorang mula tapi tak ada respon langsung. pelik gak kenapa tak mula-mula lagi. rupa-rupanya diorang tak ingat lagu itu...

3. masa ada yang tanya, 'ko balik puncak? semester diploma belum buka, ko duk mana?' fikir-fikir balik baru teringat... rupa-rupanya pelajar biasa tak boleh check-in kolej lagi, tak sama macam komander sebab komander ada level (blok) sendiri dan bilik pon komander2 yang tetapkan, tak ikut pengurusan kolej sangat... jadi kalau nak balik awal roger je komander yang terlibat, semua boleh setel.

ini baru satu trip bukan komander, nampak dah beza... seronok tengok benda2 yang luar dari kebiasaan, macam bagi aku, seronok tengok benda2 yang luar dari kebiasaan komander. tapi bukan bermakna aku lagi suka benda2 bukan komander... semua ada kredit sendiri. semua ada positif-negatif sendiri, jadi tak payah nak fikirkan sangat. aku cuma tengok alang-alang aku dah ternampak, tapi aku tak rasa benda-benda ini isu untuk dibanggakan atau diperkecilkan. macam aku kata tadi, aku cuma tengok... dan bak dialog syira osman, aku cuma diam...

hak... seronok sebenarnya. kalau kau komander, kau patut cuba perkara sampingan supaya kau nampak apa yang kau tak nampak selama kau dalam komander ini. habiskan 100% saat yang kau ada cuma dengan komander2 boleh buat kau belajar banyak perkara, tapi lambat laun kau sendiri pun tak faham kenapa kau perlu belajar atau pun biasakan diri dengan perkara itu. lebih baik kau habiskan 95% masa kau dengan komander dan 5% dengan hal yang tak libatkan komander. supaya otak kau berfikir... supaya kau tak cuma belajar, tapi belajar dan gunakan. betul...

masa ini aku teringat pepatah arab yang maksudnya "ilmu yang tak di amalkan macam pohon yang tak berbuah". dan lagi satu bak kata kata, dari dr. fadzillah kamsah; selamat beramal!

No comments:

Post a Comment