Wednesday, December 28, 2011

alasan akan jauhkan kejayaan.

salam.
hari ini cerita mungkin atas angin. cerita mungkin dongeng. cerita mungkin sebab aku teringin. cerita itu cerita mungkin. bagaimana kalau hari ini aku jumpa jalan untuk berjaya? timbul beberapa persoalan...

1) patutkah aku bawa kawan2 lalui jalan itu? - mungkin kalian fikir aku kedekut sebab ada pemikiran sebegini. mungkin kalian fikir aku risau kawan2 akan lebih berjaya dari aku.
2) sekuat mana percaya mereka pada aku?
3) akan kah mereka ikut jalan yang aku kongsi dengan mereka, sedangkan aku dah pun dedahkan jalan itu pada mereka?
4) sedia kah mereka untuk lari dengan aku untuk kejar kejayaan itu?
5) sanggup kah mereka korbankan sedikit kesenangan milik mereka hari ini supaya mereka peroleh kejayaan yang lebih besar di masa depan?
6) andai kata mereka gagal disebabkan ketidakmahuan mereka berlari dengan aku, mampukah mereka tidak mengatakan mereka tidak kuat berlari, atau mereka tidak tahu bagaimana cara berlari, atau aku berlari terlalu laju, atau apa saja alasan yang mungkin mereka berikan.
7) boleh kah aku pastikan mereka ikut berjaya seperti aku tika aku masih belum berjaya di mata mereka?

ini... persoalan2 yang timbul. berjaya... semua orang mahu. tapi berkorban... tak semua orang mampu. jadi aku cuma mahu orang yang sanggup berkorban, untuk aku bawa bersama, jalan atas jalan kejayaan yang aku temu.

satu lagi... untuk berjaya dalam pelajaran, ramai orang sanggup berkorban. tapi untuk berjaya dalam hidup, orang terus bersoal jawap hingga pintu kejayaan itu tertutup. bukan kah cemerlang dalam pelajaran itu untuk cemerlang dalam hidup? bukan kah? untuk apa berjaya kita dalam pelajaran tapi tidak berjaya dalam hidup?

sekarang aku tertanya2... kalau aku jumpa jalan untuk berjaya, siapa yang aku mahu bawa untuk berjaya bersama? kalau aku jumpa pintu kejayaan, siapa yang aku mahu tarik untuk masuk bersama?

kalau aku jumpa kejayaan, semua orang mahu ikut jumpa. tapi berapa antara kalian yang ingin ikut aku sepanjang perjalanan untuk cari ia? siapa yang mahu ikut...?

kalau aku jadi 'kejayaan' pun, aku tak fikir aku akan suka dengan alasan. jadi teruskan usaha kalian untuk bagi alasan dan jauhkan kejayaan.

No comments:

Post a Comment