Tuesday, December 13, 2011

2, 3 detik...

salam... lama dah tak ejas sini. kira2 aku tak perlu bagi alasan untuk tenggelam dalam kemalasan. cuma tiba2 aku tergerak untuk memerah otak, bila aku tiba2 tersentak, jadi aku lepaskan di sini.

2, 3 semester yang lepas aku masih seronok dengan kebiasaan yang bermula dari semester 1. tapi hari ini, dalam semester 4, aku mula tersedar. kebiasaan dengan kebaikan makin hilang. kebiasaan lama makin datang. buatkan aku jadi bimbang. kebiasaan lama aku tak cemerlang. mungkin aku selesa dengan kebiasaan lama itu. mungkin ia buat aku senang tapi bukan tenang. yang buat aku tenang itu kebiasaan yang sekarang, yang makin hilang. hilang kebiasaan itu, barangkali akan hilang tenang.

itu soal satu, soal akhlak dan tingkahlaku.

apa pula cerita soal kedua, soal hati, soal peribadi dan identiti, soal peri-diri.

2, 3 tahun yang lepas aku dengan yakinnya menolak. itu aku mampu dulu. cuma belakangan ini hati dah berbolak, pendirian dah bergolak. dulu semuanya dengan mudah aku elak. ia pun tak mampu maju sendiri untuk dekati aku dulu tapi sekarang ia makin galak. dulu hati kering macam kerak tapi sekarang senang2 kena pijak. orang boleh buat main aku boleh gelak2. sedangkan patutnya darah aku naik membuak2. bila orang main2kan dan senda2kan. dah tak pasti apa yang betul apa yang tidak. dah tak yakin dan aku makin retak.

cerita bukan mencari simpati. cuma supaya sama-sama kembali perhati. perubahan pada diri... ada tak yang perlu diganti? jangan kata perubahan itu hipokrit, bila ia bawa kebaikan untuk diri dan orang sekeliling.

No comments:

Post a Comment