Sunday, June 5, 2011

soal takdir

buat apa2 asyik tak jadi. jadi katanya...kalau dah takdir tak jadi, buat elok mana pun tak akan jadi!

tapi kata mereka...
tak ada apa yang boleh ubah takdir kecuali usaha dan doa.

dulu aku selalu keliru pasal takdir. takdir itu Allah dah tetapkan. Apa... maknanya kalau dah takdir aku tak cemerlang masa ujian, aku takkan cemerlang? pastu kalau dah takdir aku memang akan cemerlang, tak payah belajar pun akan cemerlang. itu alasan yang bagus untuk kanak-kanak yang malas macam aku dulu, haha...

tapi aku tetap lah pelajar waktu itu, jadi aku tetap nak cemerlang macam orang lain. tapi kalau dah takdir memang aku takkan cemerlang, macam mana...?

persoalan ini bawa aku ke kata-kata...
takdir takkan berubah melainkan dengan usaha dan doa.
ayat ini sangat common. aku faham maksud tersurat nya. kalau aku nak cemerlang, kena usaha dan doa. itu lah  formula yang di bagi. ikut lah kalau nak cemerlang. jadi sejak itu aku tahu kalau nak berhasil mesti usaha dan doa pada Allah. tapi... aku masih keliru soal takdir. sebab aku masih belum faham maksud tersirat ayat itu, jadi aku cuma dapat formula dan bukan nya fahaman pasal takdir. aku terus terbawa-bawa dengan persoalan pasal takdir.

aku keliru dengan kata2...
'takdir itu dah ditetapkan'.
'manusia di bagi pilihan dalam hidup'.
'pilihan membentuk manusia ke arah jalan yang dipilih'.
macam mana manusia boleh ada pilihan kalau semua nya dah sedia ditetap dan ditakdir untuk mereka? macam mana... 'manusia jahat sebab dia pilih untuk jadi jahat atau sebab memang dah ditakdirkan dia akan jadi jahat?'. itu benar2 pernh kelirukan aku. tapi demi masa... lepas bertahun, baru sekarang aku faham. meskipun tidak lah sefaham mereka yang benar2 faham, ia cukup untuk tetap kan pemikiran dan keyakinan aku.

lepas bertahun-tahun terkeliru dengan keberadaan takdir, akhirnya baru aku faham sikit. akhirnya baru aku dapat jawapan bagi soalan2 takdir itu. meski bukan secara terang-terang, semua nya berkait rapat dengan soal2 yang selama ini kacau emosi aku. dan jawapan takdir...

2 comments:

  1. point taken!
    sas efcharisto!(Khuṇ khabkhuṇ@syukran@time kasih)

    ReplyDelete