Saturday, April 22, 2017

Mutual Respect

Guys, if you're looking for a girlfriend or wife, all the best.

Just take a frank advice from me, you should first learn and understand how to respect a lady. Sincerely give them what they deserve, they will happily give you what you desire. But if you only demand your desires from them, they wont even give you what you deserve... let alone what you desire.

That's the formula.

Tuesday, April 11, 2017

First.

Singapura.

Aku sedar singapura dan Malaysia cuma bersebelahan. Mungkin cabaran tak sekuat yang merantau ke Eropah, tapi ini permula aku.

Hari ini jumpa 'bomba'. The thing is at the very first impression I'm impressed. They wore black outfits, and were pushing this trolley full of saving life equipments. I guess they're what we call as bomba and penyelamat back in Malaysia. That was in the morning, when i'm om my way to work. Surprisingly I met with one of the lifesaver again at night, reading nearby a busker. I bet that's his friend busking melodically. His friend's voice is splendid, though.

I guess he caught my attention since he's the one I met in the morning and night on the very same day. Not sure if tomorrow or the day after I'm gonna see him again. And while I'm writing this, suddenly he's singing, replacing his friend. A Thousand Year. Gonna just take note of the song. If someday fate brought him to me, it's not because he's singing but because he's reading.

Anyway, this ain't a fairytale though. I'm no Cinderella haha. Dont try to wait for the sequence of this post huh. Might dissapoint you.

Friday, July 1, 2016

Manusia Pelik.

Aku memang pelik sikit.
Con nya senarai kawan aku tak sampai lah beribu-ribu.
Pro nya senang aku tapis senarai kawan aku. Cuma yang berani hadap kepelikan aku je yang approach dan jadi kawan aku.

Either way, aku bersyukur aku pelik sikit. Meski kebanyakan masa aku rasa terasing. Dari komuniti, masyarakat, kumpulan, hm... aku pun tak pasti kami diasing dan dimasukkan dalam komuniti berdasarkan apa. Tempat asal usul ke? Entah.

Jadi manusia pelik sikit, hidup kau takkan mudah. Tapi semuanya atas kau jugak, macam mana nak hadap. Sekarang aku tengah neutral, jadi aku ok. Sesetengah masa, aku rasa macam nak gila. Nak adapt dengan masyarakat tak sepatutnya susah mana, cuma bila kau tak macam kebanyakan ahli masyarakat, kau akan faham apa yang susah sangat. Masa tu kau sendiri pun susah nak faham.

Just... get hold of yourself. At certain times, you're allowed to hate yourself, despise yourself, loath yourself, cry your eyes out, get insane, but right after that... make sure you get up. Get hold of yourself. Because nobody else will. It's just you. You and only you. The reason to get up? Just so you could help others out, help them to stand back on their feet. Remember that. 

Jadi manusia pelik. Kau terasing.
Ada yang anggap kau saingan kuat tapi kau jangan punya tanggapan sama.
Sebab kau bukan orang lain. (Sebab itu kau pelik sikit).
Kau akan terasing sebab kau tak mahu pandang cara mereka.
Kau akan sendiri sebab kau tak mahu terikut cara mereka.
Cara mereka yang bertentang dengan kemanusiaan kau.

Jadi manusia pelik. Kau luar kawalan.
Ada yang anggap kau ancaman tapi kau jangan tertipu dan ikut percaya.
Sebab kau tahu diri kau. (Kau pelik sikit).
Kau bukan ancaman tapi kau kawan.
Kau kena pertahankan meski mereka lancar serangan.
Pertahankan hakikat kau kawan bukan lawan.

Jadi manusia pelik. Kau dalam kekeliruan.
Ada arus yang kau lawan saat kau cuba berdiri tegak tapi kau harus nekad.
Sebab kau ada yang jaga.
Kau tahu dengan yakin kau akan terus terpelihara.
Kau tahu kuasa sebenar bukan atas dunia.
Dunia tak lebih dari persinggahan.

Jadi, ini hadiah aku untuk semua 'manusia pelik' di seluruh dunia.
Kau memang pelik, tapi bukan aneh.
Kau unik. Falsafah kau tersendiri.
Jangan kau cemar dengan apa pun.
Kita mungkin sama pelik. Dengan cara sendiri.

*Tinggalkan emel kalau kau rasa kau manusia pelik. Aku teringin nak buat kawan.

Thursday, June 16, 2016

Worst.

It hits hard when you look at how far you've been.
Knowing how good your life is.

Thinking how you've been given all the intelligence,
but you dont quite know how you can use it for the sake of Allah.

The worst part of life is that.

Tuesday, May 31, 2016

Complicated.

They used to say "You're so complicated..."

Why wouldn't I be? I don't even wanna live. So every little thing seems too much for me, it's more than I can bear. Especially when life itself is unbearable.

Now, atleast. That's why I'm so complicated I guess. That's why everything is.

Saturday, February 20, 2016

Tahan.

Lupakan cerita karut aku tentang taktik. Dan sebagai tanda pengecut aku pun hide post tu. Mari move on, ke realiti.

Aku fikir aku perlu keluar bertapa. Aku fikir aku perlu pergi menggua. Kalau dah perilaku aku selalu sakiti orang. Kalau dah kata-kata aku selalu kasari orang. Kalau dah hampir semua tentang aku selalu payahi orang. 

Kesal yang peribadi aku tak semanis orang, runsing yang fikiran aku tak sebaik orang. Khuatir yang fahaman aku tak sebiasa orang. Meski tahu perihal hidup orang semuanya perlu tak sama. Aku cuma nak biasa. 

Dan hakikat yang membaca bawa aku ke dunia maya, aku suka. Cara untuk aku keluar dari dunia yang aku sukar nak terima atau diterima. Walau sedar ada masa aku perlu kembali ke dunia nyata. Tapi separuh hati aku pertahan yang itu jalan derita.

Macam mak selalu kata. Dunia ni memang tempat ujian. Ujian yang kadang aku takut tak dapat nak tahan. 

Wednesday, February 3, 2016

Unik atau palsu.

Aku percaya lagu ada pengaruh tersendiri pada personaliti, pemikiran dan perlakuan manusia. Sebab itu aku 'pilih' lagu apa yang aku benarkan diri aku dengar. Namun tak semua orang percaya benda yang sama.

Terpulanglah, itu hak mereka. Apapun, bila aku keluarkan kenyataan-kenyataan macam "lagu ni tak elok," aku sendiri rasa tak selesa. Sebab bukan semua orang mampu dan mahu terima. Situasinya bila mereka dengar dan nyanyi lagu itu beria, sedang aku diam. Kalau mereka persoal barulah aku nyatakan. Lagu ni tak elok. Kenapa? Sebab lirik dia. Sebab maksud dia. Sebab pengaruh dia. Sedang bagi mereka, "lagu je pun..."

Bagi mereka itu cuma lagu, tapi bagi aku itu lebih dari yang kita sangka. Entahlah, bagi aku semua perkara adalah lebih rumit dari yang kita sangka. Lagu bukan sekadar lagu. Filem yang kita tonton, hubungan, hadiah, cara, gaya, kata-kata, segalanya adalah simbolik, ada makna. Cuma seperkara yang aku bimbangkan. Mungkin aku yang lebih rumit dari segala perkara yang aku sangka itu, hahaha. Pemikiran buat aku jadi rumit. Dan semakin aku berfikir, semakin aku merumit.

I guess I'm suffering from overthinking. Sebabnya aku sendiri tak faham segala fikiran ini, dan bila dah terlampau banyak perbezaan dengan orang lain yang nampak lebih biasa atau normal, aku sendiri jadi tak pasti kalau semua yang aku fikir itu benar. Kadang aku jumpa orang yang hadapi benda sama, aku jadi overwhelmed sebab akhirnya aku mampu fikir yang itu biasa. Aku cuma nak biasa. 

Aku cuma nak jadi biasa. Rasa biasa. Sebab kadang-kadang aku penat dengan segala perbedaan ni. Walaupun kawan kata itu unik, tapi apalah sangat kebaikan yang 'unik' boleh beri pada aku. Akhirnya aku cuma harapkan biasa, yang nampaknya terlalu palsu untuk aku.