Thursday, May 8, 2014

Pernah.

The Anti-Social Network

Shortfilm ni buat aku teringat balik. Dulu aku tak suka main facebook, dan memang tak buat pun. Bahagia masa tu, sebab kurang punca kemalasan (percaya atau tak, menghadap facebook buat kita malas nak buat benda lain). Tapi sejak masuk UMT ni aku terpaksa buat facebook sebab diorang kecoh suruh follow group facebook sebab apa-apa info berkaitan kelas dan assignment semuanya nak infom melalui facebook (rasa suwey je).

Tambah-tambah keadaan aku sekarang yang jauh sikit dari geng-geng masa diploma aku dulu... dan diorang masing-masing jenis tak rajin mesej. Aku pun terpaksa buat facebook sebab nak keep in touch dengan diorang. Bukan tak nak luaskan kenalan (kawan dengan orang2 kat sini) tapi aku tak nak lost contact dengan budak-budak diploma dulu. Kawan kat sini kat sini lah, budak-budak yang diploma ni aku rasa lebih dari kawan. Diorang kenal aku kenal diorang, basically itulah yang aku tak nak hilang.

Tapi bila tengok shortfilm ni aku teringat balik macam mana dulu aku boleh tahan tak payah ada facebook, tak buang masa berjam-jam hadap facebook sampai tak buat kerja lain dan aku tak malas nak pergi joging atau main bola tampar petang-petang. Tak malas nak turun lepak kompleks sukan malam-malam. Hm... senang cerita tak malas nak keluar bilik lah. Buat assignment pun kat open-air biar ilham cepat datang. Sebab bila aku hadap facebook aku lupakan semua benda ni. Dah tak rajin keluar main bola tampar atau jalan-jalan dan kenal kawan-kawan baru. Bila buat assignment pulak asyik kelaut bila bukak facebook, leka. Assignment tak ke mana.

Memang lah semuanya atas kita, kalau pandai kawal diri tak lah jadi macam ni. Tapi aku nak tanya, kalau dah ada kek 'secrat recipe' depan mata, tak ke kita nak makan dulu baru buat kerja lain? Macam tu lah kot dengan facebook, kalau dah depan mata... dah tak kenal apa bendanya 'kawal diri'.

Jadi dengan ini... aku deactivate dulu facebook buat masa ni. Aku harap tak ada apa-apa yang paksa aku main benda ni lagi. Aku akan bukak balik lepas satu tempoh, tapi tolong jangan paksa aku sebelum aku nak bukak balik. Aku memang tak nak lost contact dengan kawan-kawan diploma, tapi agak tak adil bila aku terpaksa buat facebook (sedangkan aku tak suka) sebab nak keep in touch dengan kawan-kawan yang malas nak balas mesej aku. Takpelah buat masa ni aku keep in touch dengan kawan-kawan yang rajin balas mesej jak lah. Kawan-kawan yang tak rajin balas mesej aku tu, takpelah aku tunggu sampai korang rajin. Ok?

Sekian. (^_^)

No comments:

Post a Comment