Thursday, July 7, 2011

negatif vs positif.

bismillahirrahmanirrahim.

pernah momen2 aku rasa dunia sekeliling benci aku, yang mana semuanya serba tak kena, aku cari salah2 aku. hasilnya macam2 lah, the list goes on and on.

benda2 macam itu, kalau aku tanya orang pun belum tentu diorang boleh jawap macam yang sepatutnya. belum tentu boleh terjawap. tapi yang paling teruk, aku tak tahu orang mana yang boleh bagi aku jawapan yang benar. aku tak cari jawapan yang betul, cuma aku cari jawapan yang benar. jadi aku tak boleh sebarangan tanya, sebab dalam banyak2 jawapan yang dibagi mesti akan ada jawapan yang betul tapi tak benar. dan sebaliknya. takut2 aku tersalah pilih jawapan untuk dibuat perkiraan. untuk ini, aku tak tahu siapa yang boleh aku tanya sebenarnya.

namun ada juga dalam masa2 itu, yang aku tanya diri sendiri, masa aku tengah condemn diri sendiri... masih, datang jawapan yang mengejutkan buat aku. bila fikir pasal benda2 yang aku ambil negatif, dari satu sudut pandangan yang lain sebenarnya ia positif. sudut pandangan yang lain itu adalah sudut selain pandangan aku, yakni pandangan dari sudut manusia lain. yang mana kalau aku salah seorang dari orang2 yang lain itu, aku akan rasa diri aku sangat bertuah. boleh aku fikir macam itu, rupanya... tapi kenapa selama ini aku asyik nampak yang buruk2 semata? kenapa susah aku nak nampak dari sudut positif ini? sebab aku tak bersyukur kah... mungkin aku jadi tak bersyukur tanpa sedar, dalam usaha nak mengelakkan diri dari bersikap pandang tinggi pada diri sendiri. itu sikap yang aku benar2 tak mahu ada. tapi aku terlajak loathe diri aku untuk semuanya. mungkin juga kerana aku tak terbiasa dengan perkara2 positif pasal diri aku, jadi bila didengarkan betapa positif nya perkara2 itu, aku keliru. keliru yang akhirnya bawa aku ke tanggapan baru. tanggapan bahawa ia sebenarnya tak seindah itu.

kadang2 diri sendiri pun susah nak faham. perkara yang positif pun sanggup dinegatifkan. yang baik pun sanggup diketepikan. kalau pasal diri sendiri, sibuk cari yang negatif. cuma nampak yang tak baik. dah penat nak tanya kenapa, tapi kenapa nampaknya macam aku terus condemn diri sendiri?

lepas fikir panjang, walaupun macam mustahil ada orang yang boleh buat orang sekeliling irritated setiap masa, mungkin memang aku dalam kalangan orang2 itu. mungkin aku memang annoying, macam2 mana sekalipun.

sebab itu aku kadang2 minta maaf pada korang tiba2, bilamana korang tanya kenapa, aku tak jawap, sebab hakikatnya aku pun tak tahu nak jawap apa (buat korang rasa aku minta maaf tak bertempat). cuma aku rasa aku irritating sangat sebelum itu. itu... lah yang jadi bila aku tak behave. sebab itu aku selalu nak diri aku behave. tapi tak selalunya aku mampu, sebab ada masa perkara jadi luar kawalan, aku tak tahu apa nak buat kecuali rasa depress. masa itu entah macam mana aku fikir nak lepaskan, tak tahu.

kawan yang aku paling rindu sekarang ; kawan yang dulu selalu condemn aku. aku selalu runsing dulu, sebab dia yang paling rapat dengan aku tapi entah kenapa dia yang paling suka cakap perkara negatif pasal aku depan aku. sedangkan masa orang lain cakap benda2 positif kat aku, dia selalu nampak imperfectness aku. masa itu aku bodoh2 ingat dia selalu jeles pada aku. sekarang baru aku reti nak faham yang benarnya, yang dia je yang sanggup ambil risiko dianggap jeles (oleh aku) sebab nak aku nampak sisi negatif aku, yang aku kira dia nak aku betulkan... kawan macam ini, susah nak cari sebab bila ada pun tak pernah rasa dia ada. cuma bila dah tak ada baru rasa dia pernah ada...

4 comments:

  1. dear hijau..

    menjawab soalan kamu di belog saya..

    mana nak cari hidayah...

    hijau..

    hidayah tu kte cari bukan dengan mata tapi mata hati..

    bagaimana?
    cari dengan ilmuNya..
    dalam doa setiap hari..
    dalam perbuatan sebagai mukmin..

    teruskan..
    usaha hingga jumpa..
    sampai akhirnya rasa bertuhan itu ada..

    jangan..
    memberi alasan 'belum berjumpa hidayah'
    selagi belum usaha..

    selamat berusaha mencari..
    moga hidayah milik kamu..

    ReplyDelete
  2. insyaallah,you'll the way.
    don't despair n never loose hope.

    ReplyDelete