Friday, August 7, 2015

Perkara yang Menyakitkan.

'Tak kiralah kau rapat macam adik-beradik ke, kau belangkas ke, kau cuma kawan ke, atau kalaupun kau memang dah biasa pun, jangan lah pegang-pegang macam tu...'

Senang-senang je. Sedap mulut (hati) aku je kata kat dia macam tu. Bajet bagus, macam lah mulia sangat aku nak kata dia macam tu. Ini bagaimanapun beri peringatan kat aku, pasal benda-benda buruk yang aku buat depan orang dulu. Barangkali lintasan-lintasan macam ni lah yang muncul dalam hati diorang. Meluat tengok aku buat maksiat (apa jenis sekalipun, dari kecil sampai yang sebesar-besarnya), walaupun aku rasa perkara biasa. Jadi itulah, apa pun alasannya, kalau dah maksiat tu maksiat jugak. Aku kena ingat ni. Sentiasa. Sebab sekarang ni memang macam Allah nak ingatkan aku ni, pasal tu. Allah letak rasa meluat dalam hati aku, biar aku rasa balik meluatnya orang lain rasa bila pelakunya aku. 

Orang yang jadi perantaraan teguran ni, buat teguran ni jadi deep sangat. Mungkin supaya teguran tu terus masuk dalam hati, Allah hantarkan 'orang dalam'. Directly. Takpelah. Memang mula-mula berat jugak, tapi syukurlah Allah letak muhasabah dalam hati dan pemikiran aku. Supaya ambil perkara yang dilihat menyakitkan tu sebagai peringatan kat diri sendiri. 

'Perkara yang menyakitkan' kat sini bukan sebarangan. Itu cuma perkara-perkara yang betul-betul menyakitkan aku. Aku tak jaga hal orang lain selama ni, tapi ada sesetengah perkara yang aku peduli. Yang satu ni, aku peduli. Sebab aku peduli, bila dia buat perkara yang menyakitkan aku cuba rationalize. Aku gunakan imaginasi-imaginasi indah aku untuk rasionalkan. Walhal kalau ditengok dari sudut pandangan normal, perkara tu memanglah jenis-jenis 'perkara yang menyakitkan jugak hakikatnya. Aku je tak sedar-sedar. Sampailah ditayangkan dengan jelas nyata, barulah nak terbeliak mata aku, barulah nak terima je 'perkara yang menyakitkan' tu. 

Nak terima 'perkara yang menyakitkan' tu memang berat, sebab tu aku cenderung untuk eksploitasi imaginasi aku bila berhadapan perkara-perkara macam tu. Sebab itu yang aku dah biasa buat dari dulu. Kalau tak entah macam mana aku nak survive. Tapi sekarang memandangkan aku dah dewasa, dah lebih matang (sepatutnya), dah sedikit sedar imaginasi bukan untuk dieksploitasi, dan dah mula belajar terima 'perkara yang menyakitkan'. Cara terbaik untuk terima adalah guna benda tu untuk muhasabah diri. Jadinya, kalau kau jumpa lagi perkara-perkara yang menyakitkan, jangan benci pelakunya. Tapi letakkan diri kau sebagai pelakunya, bukan untuk beri alasan dan terima perlakuan keji tu, tapi untuk kau faham betapa buruk dan busuk nya bila kau buat perkara keji macam tu. Pelaku asal? Kau pergi lah tegur. Kalau tak berani, jangan nak kutuk dia, kutuk perbuatan dia je supaya kau tahu kenapa kau tak patut buat suatu masa nanti. 

Kalau terima 'perkara yang menyakitkan' tu, kena hadapi lah kan. Cara aku hadapi biasanya singkirkan sampai ke akar umbi. Maksudnya cari tahu. Bila perkara tu jadi, kenapa dia jadi. Kalau kenapa dia jadi tu tak ada kena-mengena dengan aku atau luar kawalan aku, kenapa dia boleh sakitkan aku. Kalau dah tahu kenapa dia sakitkan aku, macam mana nak hilangkan. Kalau kena padam semua yang berkaitan, padamlah. Tapi dalam kes aku, aku minimakan perkara padam memadam sebab aku tak nak hilang lagi memori-memori yang tinggal. Jadi aku padam yang zahir jelah. Yang dalam memori biarkan. Mana yang aku boleh dominasi, aku pergunakan. Untuk bantu aku hadap perkara-perkara yang menyakitkan dalam hidup aku. 

Aduh. Maaf kalau kamu makin kurang faham. Sentimental hari ni. Perkataan kacau bilau. Aku tak lah serabut sangat, sebab masa-masa sakit hati macam ni ada pulak kawan-kawan yang timbul dan serongkan fokus aku. Alhamdulillah. Yang menyakitkan kurang menyakitkan dengan cara ni. Betul. Kawan-kawan yang kau ada, jangan expect diorang jadi penceria hari kau, penawar duka kau, pendengar masalah kau, sebab diorang bukan. Jadi bila-bila ada yang jadi satu dari semua tu untuk kau, jangan kau anggap itu memang fungsi diorang sebab hakikatnya tidak. Hargai kehadiran dan kewujudan diorang setiap masa, bukan hanya bila kau perlu cahaya dalam gelap semata-mata.

No comments:

Post a Comment