Wednesday, November 3, 2010

Bertahan

few days sebelum final assesment visual art, aku berkurung je dalam rumah. bukan aku yang nak, tapi terpakse. task surrealism agak mencabar. make aku pakse diri aku duk dalam rumah, selagi tak siap tak bleh klua kecuali tuk hal penting2. 2-3 ari gak aku tinggalkan dunie luar, tak amek tau. yang aku tau aku nak sumenye siap on time. malam sebelum presentation aku stayed up. jam 5 kot, baru aku bleh tido... tu pon frontpage tak siap lagi.... buatkan aku mesti bangun awal esok pagi. solat subuh pagi sok nye p0n tepakse repeat 2-3 kali sebab 'hilang akal'-salah satu syarat batal solat-. hilang akal dalam solat jelasnye kalau gile (memanglah!). aku, hilang akal sampai batal solat sebab mase dalam solat akal aku keluar dan pergi ke alam maya (ayat konon2 power)... :-) ... name laennye alam mimpi. lepas s0lat f0r sure lah, aku tido balik sebab tak tahan. kalau aku tak tido malam sebelum tu, aku tak sengantuk pagi tu. tahan mate lepas bangun tido jauh lagi mencabar dari tahan mate sebelum tido. betul... hasil kajian sendiri. bahan ujikaji p0n mestilah diri sendiri. tapi aku memang mesti tido malam tu (pagi sbnanye sbb dah kol 5) sebab takut buat muke tak senonoh mase presentati0n.

jam 8 tijah kejut aku - atas amanah yang aku wasiatkan kat die sebelum aku tido. aku bangun... tak bleh tak cakap, aku bangun dengan susah payah mengerah segale sise2 semangat yang ade. malangnye semangat p0n dah takde, make aku rase nak tido balik. biarlah... kalau aku tak pegi presentation ni p0n, carry marks ade. kalau pegi p0n tak tentu lagi dapat markah banyak. paling2 p0n berapelah sangat... dah memang takde darah seni. lagip0n aku blom penah p0nteng klas seni lagi... kalau ari ni p0nteng, baru skali, pasni memang takkan p0nteng klas ni dah sebab dah takde klas pasni. then tetibe macam ade bisikan halus yang datang entah dari mane, 'betahan lah... sikit je lagi. lepas hari ni sume akan normal balik.'

tetibe aku tersengih. memang sedar lah aku t'sengih. senyum sorang2 dengan muke bangun tido tu. 'ari ni last lah...'. cukup untuk hilangkan susah payah yang aku rase tadi? cukup untuk branikan diri pamerkan lukisan yang macam budak kecik punye tuh, depan more than 50 students yang menilai? cukup ke? pelik nye. oh... perasaan ni dari Allah. patutlah semudah tu. dalam mase bape saat je fikiran aku terubah. make aku gagahkan diri pegi mandi dan siap2 dan gerak.

bile difikir2 balik... kalau tadi aku tak pegi klas encik suhaimi tu, sie2 lah alienation aku slame beberape hari semate2 nak siapkan assignment die. sie2 lah ekspedisi aku cari ilham tuk buat lukisan die. sie2 lah usehe lukis assignment lepas2 tuk dapat markah sebab kalau tak pegi tu insyaAllah aku kene repeat visual art - maklmlah markah rendah. sie2 lah pening pale aku yang berlanjutan sebab fikirkan ilham tuk lukisan die - orang yang takde darah seni macam aku ni memang lah kene perah otak cari ilham. sie2 lah sume nye. takkan lah aku nak k0rbankan pengorbanan selame satu semester cume sebab satu hari terakhir yang aku takutkan? memang kadang2 dunie yang kite masuk macam tak berpihak dengan kite... memang kadang2 rase macam out 0f place. memang.... memang... memang... aku slalu rase tu. tapi dalam dunie yang we're-not-belong tu, aku nampak ade kawan. kawan dalam dunie tu. yang sokong kawan. mungkin ade yang tak. tapi rate2 diorang supportive. tambah lagi kawan yang supp0rt dari luar dunie ni. trime kasih, kawan.

dunie ni bagi aku menakutkan.

jadi kene sentiase ingat... dunie tak seindah yang kite sangke
- maka jauhkanlah diri dari harapkan yang indah2 dari dunie.
- cukup lah dapat hidup sebagai manusie,
- nak menghambe kan diri p0n biarlah jadi hambe Allah, bukan hambe budaye.

dan kene sentiase ingat... dunie tak seburuk yang dicerite
- maka jauhkanlah diri dari mengcondemn semue yang ade kat dunie.
- sume bende ade buruk baiknye, yang Allah dah susun el0k2 untuk kite.

teringat... inna ma'al-'usri yusra. :-) cubelah terime.

No comments:

Post a Comment