Saturday, October 30, 2010

Beze Tak?

Kristian
agame tu budaye, yang dipegang turun temurun m'ikut nenek moyang yang terdahulu. agame tu terhad dan khusus dalam ritual2 tertentu. dalam perkare2 tertentu.

Islam
agame tu care hidup. setiap mase, kat mane jue. bukan sekadar budaye ikutan turun temurun. budaye ikutan turun temurun tu adat dan budaye sebagai melayu. tapi Islam setiap mase. Allah perhati setiap mase. Malaikat catit perlakuan tiap mase.


bukan kite tak tau... tapi kenape kite nafikan?
- aku tau Allah ade... mane ade aku nafikan...
memang kite tak nafikan Allah tu ade, tapi sedar tak sedar kite nafikan janji2 Allah pasal hari akhirat
-macam mane?
kite tinggalkan suruhan dan buat larangan. kite tunjuk otai dengan buat bende2 yang Dia tak bagi buat. kite tunjuk hebat dan berani dengan tinggalkan bende yang Dia suruh kite buat. dengan ni, rase2 nye percaye ke kite dengan hari akhirat? kalau pecaye nape kite buat jugak bende2 yang Allah janji nak laknat kite kalau kite buat?
kalau tak takut dengan janji2 tu, sebab ape lagi kalau bukan sebab tak pecaye?
-aku pecaye, cume....
kalau ni ayat yang ade dalam otak yang dibagi free kat kite ni, makne nye.....? belum cukup pecaye kot, sebab tu kite tak cukup takut. mungkin sebab kite belum nampak. manusie tak mampu nampak sume tu dengan derie yang terhad ni. derie yang terhad yang dibagi free (lagi) ni. tapi cube... bayangkan dengan derie yang kite dapat freeee ni setakat yang kite mampu je... macam mane terbakarnye kite dalam nerake sebab nafikan sume janji Allah tentang hari akhirat, tak mampu bayang, kan? sebab tu kite tak takut. cube lah... bayangkan kite kene bakar dengan api hidup2 kat dunie ni. bayangkan jadinye bende camtu betul2... mungkin tak banyak beze dengan keadaan kite kat nerake, melainkan yang api nerake jauh lagi panas dari api dunie.

-alah... 'ustazah' lah kau ni, cakap bende2 camni
yang hidup dengan care kristian yang betul2, diorang dipanggil 'paderi' dan 'sister'. memang la... tapi tu kan kristian. sebab orang2 yang ikut care hidup agame die dipanggil paderi dan sister, dalam kalangan diorang, dalam agame diorang. tapi perlu ke yang orang2 yang cube hidup dengan care Islam dipanggil dengan gelaran tertentu gak? macam....ustaz, ustazah, pak imam, bilal, rabbah sume lah. perlu eh? kalau tak perlu nape kiter panggil diorang macam tu? student yang tudung labuh sket kite panggil ustazah. student yang cube ingatkan kite pasal dose pahale sket kite panggil ustaz.
-gurau...
kite nak gurau, dan gelak melampau2 itu dah macam isi dengan kuku, hobin dengan habit, itu bahagian dari diri kite. nak gurau, guraulah... gelaklah sampai pecah terburai isi perut. kalau nak gelak sangat. tapi yang digelakkan tu jangan lah agame sendiri. tak pecaye kite slalu gelakkan agame kite sendiri? cube kite lepak ngan membe2 kite ramai2 macam biase buat. dan tunggu bile halal haram dose pahale disebut... tunggu bile perkataan Allah disebut. kalau rase2 memang takkan disebut langsung (sebab kite memang cume jadikan islam tu dalam skop tertentu je dan bukan seluruh care hidup kite), cube kite yang sebut... tak ketawe ke kawan2 kite?

kite bukan tak tau... kite tau sume ni kan? kan.

No comments:

Post a Comment