Monday, April 9, 2012

cabaran 2.

kelmarin, 7 april... kena 'badi'. badi yang aku pun tak tahu punca. tapi buat aku sangat menderita. rasa seksa. satu-satu perkara aku tak mampu tahan... gatal!

gatal nyamuk pun boleh buat aku tak duduk diam - sebab itu aku sangat tak suka nyamuk. tapi kali ini gatal bukan sekadar sebab nyamuk, dan aku pun tak tahu apa sebab sebenar...

tahan-tahan tak tahan... sabtu malam lak ada meeting progress perkampungan. rasa memang macam gila-gila nak excuse, tapi aku pergi jugak atas sebab-sebab tertentu. esok hari ada latihan lagi di FRIM (Forest Research Institute Malaysia - kot). yang ini pun aku rasa sangat-sangat tak nak pergi. tapi lagi sekali, aku pergi jugak. ikut latihan macam biasa... meski muka pun dah lain, mata bengkak, tangan bengkak...

sampai tengahari, kami balik puncak alam. Nad nak turun di Puncak Perdana, ajak-ajak aku. tapi aku yang nak sangat turun Puncak Perdana (PP), tak ikut dia. sebab aku dah sangat-sangat tak tahan. aku fikir nak balik Puncak Alam dan tidur terus, moga-moga bila bangun tidur, gatal-gatal itu hilang. jadi aku balik Puncak Alam (PA)...

balik PA, aku terus naik bilik... tak fikir makan (padahal selama ini makan paling penting bagi aku), tak fikir apa-apa. cuma fikir nak mandi... nak hilangkan gatal-gatal itu. dapat aku mandi, sejam lebih jugak aku bertapa dalam bilik air. lega sangat bila kena air! tapi lepas mandi... lepas keluar bilik air, tak sampai sejam pun, gatal datang balik. dan aku tak tahan sangat (lagi)... aku buat keputusan untuk balik. untunglah rumah dekat... aku naik rapid u90, dengan seorang junior PA, memandangkan dia pun memang nak ke PKNS. sampai-sampai rumah, aku masuk bilik mak aku, salam, letak beg di katil dan... "mak... gatal..." dan aku terus baring. mengada tak aku? hahaha...

di rumah, lepas makan aku cuma tidur, konon-konon kalau tidur aku tak payah fikir pasal gatal. nak ke klinik, ayah aku tak balik lagi. finally jam 8 mak bawa aku ke klinik juga walaupun ayah aku tak balik lagi. ahad malam itu, aku ke klinik lepas bertahun-tahun aku tak pergi. dapat kad... maknanya lain kali aku boleh pergi klinik itu free-free sebab bayaran majikan mak aku (LHDN) yang kena tanggung. disebabkan aku teruja sikit dapat kad itu (lawa lah jugak, lagipun name ak ad kt situ...), aku tanya mak, "nape tak buat kad ni dr dulu je..." sebab kad itu valid sampai aku genap 21 je, dan sekarang aku dah 20... maknanya aku dah tak punya masa lama untuk nikmati. yang mengejutkan adalah jawapan mak aku yang buat aku terfikir balik dan tergelak. mak aku jawap... "slame ari ni bile kmu ad g klinik?" - sebab kad itu dibuat bila pesakit ke klinik je. tergelak aku... betul jugak kata mak aku, patutlah aku baru nak dapat kad ini.

pengakhir episod ini, aku dibagi ubat lah. doktor kata gatal ini sebab alahan, yang aku pun tak tahu alahan pada apa. bukan makanan lah, sebab sebelum itu aku makan macam biasa je. katanya mungkin pada habuk, air, udara, dan lain-lain. aku kena makan ubat dan sapu ubat. semua tentang ubat. sampai hari ini (2 hari kemudian), aku masih makan ubat meski aku malas... cuma, bila malas aku set minda, 'takpe2, ni ari ptame@kedue, mkn je dlu...'. maknanya mungkin hari keempat aku akan berhenti. mungkin juga hari ketiga kalau menjelang hari ketiga, semua seksa dah hilang atau gatal dah reda. apa nak buat... malas.

cabaran kali ini, aku rekod dalam ini lepas keadaan beransur pulih, jadi mungkin kedengaran tidak begitu buruk. dan bisa pena pun kurang. tapi tak apalah... dah masa gatal itu aku nak buka laptop pun tak ada hati.
hah... syukur dah makin reda sekarang.

hikmah cabaran kali ini...

*ada sesuatu dalam hidup aku.
*aku jumpa satu perkara yang aku tak tahan... jadi aku macam orang lain jugak, ada hal-hal tertentu yang aku tak tahan.
*aku berbalik pada keluarga... tahu ada masanya aku sangat perlukan mereka walau independent mana pun aku.
*dapat kad medical...

dan banyak lagi, yang rasanya aku tak payah tulis... cukuplah asal kamu dapat tahu, setiap perkara ada hikmah. dan hikmah itu tak akan datang kalau kita terus rungutkan perkara itu... kita kena jaga minda. semuanya cun saja...

No comments:

Post a Comment