Sunday, August 5, 2012

minat.

tengah kira-kira... macam mana?

maher zain. bila dengar lagu-lagu dia, buat aku terfikir... lagu-lagu dia ini, atas dasar apa dia buat? tapi bila dengar lagu dia lagi dan lagi, buat aku terfikir... dengan lagu yang cantik-cantik macam ini, mungkin kah lagu-lagu dia boleh secantik ini, kalau dia buat bukan sebab minat? nak bandingkan dengan aku pun-sebagai manusialah kan, kalau aku buat apa-apa bukan atas dasar minat, hasilnya tak kan sebagus apa yang aku buat sebab minat. mungkin itu fitrah... sama bagi sesiapa pun. jadi kalau kau rasa apa yang kau buat sekarang atas dasar minat, tapi masih belum sampai tahap-tahap yang boleh datangkan kesukaan pada kau, yang dengan kecemerlangan yang kau capai pun masih kau belum gembira, atau puas -kat sini puas tak bermaksud cukup dengan apa yang ada sampai kau rasa nak henti, puas kat sini bermaksud apa orang kata (caci maki @ puji) tak akan buat kau sedih. mungkin ia akan buat kau sentap, berfikir semula, terasa serba kurang, rasa apa saja, tapi ia tak akan buat kau kecewa. bahkan dengan kata-kata orang pasal apa yang kau buat itu, kau jadi lebih peka dan mahu perbaiki biar lebih baik. kalau kau rasa ini meski ia belum datangkan apa-apa anugerah untuk kau, maka mungkin apa yang kau buat itu adalah atas dasar minat. tapi kalau kau dah capai macam-macam anugerah tapi kau masih belum rasa puas macam yang aku maksudkan itu, maka patut fikir balik kenapa kau buat semua itu sebab itu belum tentu atas dasar minat.

jadi bila dengar lagu maher zain... aku sendiri terasa macam-macam. kata pensyarah aku, kalau kita hasilkan seni, dan berjaya sampaikan perasaan yang kita nak sampaikan itu - bermaksud kita boleh buat penonton atau pendengar atau penengok rasa apa yang kita rasa, itu cuma boleh dicapai bila kita sendiri ada perasaan itu, jadi kita tahu dengan teliti apa yang perlu semasa kita sampaikan perasaan itu. jadi bila aku gembira, atau tenang atau senang hati atau terkilan bila dengar lagu maher zain, aku fikir... dia buat lagu-lagu dia dengan perasaan dia. jadi ada dasar minat di situ... dia minat untuk sampaikan pemikiran dia sebagai orang Islam kepada umum.

dengan itu, aku terfikir... apa yang aku minat? betul-betul minat... ada sesuatu. tapi macam mana minat aku itu boleh buat aku beri khidmat pada agama aku? pada Islam...

No comments:

Post a Comment