Thursday, August 9, 2012

tolong... boleh?

makin lancang mulut sakiti mereka yang aku fikir sakiti aku. makin tak berfikir bila berkata-kata. makin hilang nilai-nilai yang patut dijaga. makin kembali ke zaman dulu kala, zaman yang mana hidup hanya dengan garisan diantara suka dengan tak suka. zaman yang mana situasi dan keadaan tidak diambil kira. fikir-fikir...

aku tak berniat nak berkasar. kepada yang lalui, maafkan aku dah terlepas carutan. aku dah makin hilang kewarasan. aku tak tahu berapa lama akan berpanjangan, aku tak tahu apa kesudahan ini.
mungkin aku perlu ke dunia asing lagi... untuk fikir, untuk renung, untuk ingat kembali, seindah mana hidup yang dihargai. dunia asing mana pula aku nak jelajah kali ini? belum ada destinasi lagi. ada, cuma belum sejauh itu lagi-lagi dengan kekangan masa macam ini. sebab aku masih dalam semester, bukan cuti. sementara aku hilangkan laku tak wajar yang macam ini, yang macam zaman dulu kala yang tak matang itu, aku perlu diam. supaya apa yang keluar dari mulut ini tak bertambah lancang dengan latihan dan praktikal. cuma...

mereka yang aku fikir sakiti aku itu, tolong bantu aku... kamu sendiri pun tahu sakit hati itu apa, dan kamu tak ragu-ragu untuk cakap pasal hati bila aku sakiti hati kamu, tapi untuk apa-apa yang mungkin sakiti aku itu, kalau terkena pada kamu mungkin kamu juga sakit hati. jadi tolong consider dua belah pihak... tak patut rasanya kalau hati kamu je orang lain kena jaga. sebab kalau sampai satu tahap, aku pun mungkin hilang kewarasan dan lupakan (dengan sengaja) hakikat yang kamu itu manusia yang ada hati yang perlu dijaga...

No comments:

Post a Comment