Wednesday, August 8, 2012

yang aku nak buat.

apa yang aku buat, ada orang yang dapat manfaat.

apa yang aku buat, tak ada ragu-ragu waktu buat.

apa yang aku buat, aku faham dengan jelas kenapa aku buat.

apa yang aku buat, kalaupun aku tak faham, aku tahu kenapa aku buat.

apa yang aku buat, boleh buat aku hepi walaupun ia beri aku sakit.

apa yang aku buat, kalau undur masa pun aku tetap akan buat yang sama.

apa yang aku buat, akan ingatkan aku tentang susah payah orang lain.

apa yang aku buat, akan ingatkan aku tentang susah payah orang-orang terdahulu.

apa yang aku buat, akan ingatkan aku pada susah payah akhirat.

apa yang aku buat, akan ingatkan aku untuk manfaatkan hidup aku.

apa yang aku buat, akan ingatkan orang lain untuk manfaatkan hidup mereka.

apa yang aku buat, akan buat aku lebih hargai hidup aku.

apa yang aku buat, akan buat orang lain lebih hargai hidup mereka.

semua ini yang aku harapkan untuk masa depan. semua ini aku harap aku dapat capai melalui cita-cita aku. semua ini aku harap ada dalam cita-cita aku. aku harap sangat... cita-cita yang aku nak capai dapat penuhi semua ini. jadi aku harap benar aku dapat capai cita-cita aku.

aku sangat-sangat tak harap aku akan abaikan cita-cita aku untuk kejar kesenangan, kemudahan, dan keselesaan hidup yang mungkin datang nanti. aku harap bila aku diberi pilihan antara cita-cita (yang aku sendiri tahu risikonya sangat tinggi) dengan kerjaya yang bukan cita-cita (tapi meletakkan aku dalam zon selamat - tempat selamat, tugas selamat, gaji selamat dll), aku akan tetap pilih cita-cita. aku harap masa itu hati aku tak berubah tentang cita-cita. biarlah aku hidup dengan risiko yang tinggi tapi yakin dengan jalan yang aku pilih, daripada hidup dengan risiko yang rendah tetapi buat aku tercari-cari kemudiannya kenapa jalan itu yang aku pilih.

aku sangat perlukan satu perkara - ketetapan hati.

No comments:

Post a Comment