Friday, November 30, 2012

Masih.

LOADING...

Salam semua.

Next Chapter masih loading dan akan terus loading sampai tarikh KPT - Kementerian Pengajian Tinggi keluarkan status permohonan untuk program ijazah sarjana muda sesi 2012/2013. Maaf la aku pun memang tengah tak tahu apa akan jadi...

tapi sedar tak sedar, aku sebenarnya memang dah masuk Next Chapter pun. cuma ini mungkin akan jadi chapter yang pendek, sebab terselit tengah-tengah, antara chapter-chapter besar. lagi pun aku tak berapa ada perancangan untuk masa-masa macam ni. selalunya bila hadapi situasi ni, aku tend to go for something unplanned. dan perkara ni goes on and on.

-kenapa? cuti ni panjang kot...

simply put, aku malas nak fikir. benda-benda yang tak plan, aku tak payah fikir... betul. mungkin sebab aku jenis yang I want it all, or I dont want it at all. sebab masa yang singkat macam ni, tak cukup untuk aku isi dengan plan-plan aku yang selalunya serius dan series. plan yang serius? yang biasanya aku buat dengan motif-motif tertentu dan kalau dah susah payah fikir, aku nak pastikan benda tu jadi. maka sebab itu, aku akan push sampai jadi. aku tak suka even fikir pun, pasal benda yang aku tahu aku tak sungguh-sungguh. sebab bila aku tak sungguh-sungguh, bila-bila je aku akan berhenti. sedangkan bila aku betul-betul nak buat, memang akan datang banyak halangan, tu aku tahu sangat. kalau aku tak sungguh-sungguh, susah-susah je la aku pening pale kerah idea-idea dari pemikiran kreatif dan kritis aku cari jalan selesaikan sebarang masalah atau kemungkinan yang timbul sepanjang jalan usaha aku. (penat kepala pike tapi kecundang kat part pelaksanaan). lagi satu, sedih sebenarnya bila aku buat plan lepas tu tak jadi... sakit sikit. jadi sebab tu kot aku pilih untuk tak plan. sebab plan aku buat selalunya makan masa, baik aku buat things unplanned.

tapi sekarang... adakah menyesal?

entah la... aku ada rasa macam benda-benda yang aku buat sepanjang masa ni sikit sangat. sedangkan tu baru 1/3 cuti aku. macam mana dengan 2/3 lagi? akan buat benda sama terus ke? hooo...

tak pelah. buat masa ni, tak apa. kalau sampai aku tak tahan nanti, pandai-pandai lah aku bawak diri pegi mana-mana.

pasal kerja? takut sebenarnya. setakat ni aku ada apply, tapi aku tak tahu aku harap apa sebenarnya. sikit harap aku dapat kerja tu, biar tak bosan cuti, lagipun boleh dapat duit siapa tak nak. kumpul duit banyak-banyak, aku boleh pergi... (hehehe... aku memang nak pergi situ). tapi masalah gak kalau dapat, sebab akiviti harian yang aku dah biasa buat sekarang ni akan terganggu lah. memang lah aktiviti harian tu tak bagi aku duit pun, tapi aku masih ada kebebasan berfikir dan ruang masa yang lapang untuk improve daya tahan aku. tak dapat bayangkan kalau aku dapat kerja tu dan masuk ofis setiap hari pagi sampai petang, balik-balik rumah tidur. apa? 5 daripada 7 hari dalam seminggu aku akan di spend macam tu? oh my...

tu apa yang aku takut sebenarnya. tapi hakikatnya, banyak je benda baru aku boleh belajar masa kat ofis tu kot. banyak benda hidup aku boleh kenal kat ofis tu. untung-untung pasal 5 hari yang aku takut sangat jadi bayang tu, aku pandai pulak hargai 2 hari yang tinggal sisa tu. apa masalah? apa-apa pun tengok keadaan lah... ada masa aku sendiri fikir aku nak kerja dan tinggalkan je ijazah sarjana muda a.k.a degree. peluang tak mati masa ni je, kalau aku kerja terus pun aku boleh sambung belajar lain kali.

isk... sebenarnya aku sangat tak suka bila aku jadi macam ni. ambil mudah semua benda. ni lah yang jadi bila aku tak plan. bila aku tak plan sama ada aku nak sambung degree atau nak kerja. bila aku tak plan kerja apa aku nak masuk. bila aku tak plan apa nak buat 3 bulan dari sekarang, apa nak jadi nanti. sebab bila aku tak plan, aku tak ada target. bila aku tak ada target, aku tak ada usaha. bila aku tak ada usaha, aku nothing. aku tak tahu la orang lain, mungkin ada yang rasa kerja je la sekarang, apa nak jadi nanti tengok keadaan lah. nak sambung belajar ke tak nak, nanti lah fikir. tak semestinya kerja sekarang memang dah tak akan sambung belajar. betul apa yang korang fikir tu, cuma aku yang penakut ni takut sangat hati aku tak tetap. sebab aku tahu hati aku memang tak tetap. sebelum masuk diploma dulu pun aku ada mask kerja, entah macam mana masa tu boleh pulak rase macam kalau terus macam tu pon ok je hidup, asalkan hepi. naif sungguh aku...

No comments:

Post a Comment