Thursday, September 26, 2013

Mimpi.

Salam. Hehee...

Malam tadi aku mimpi something fun. Bukan semuanya fun, tapi worthwile la. Ceritanya aku pergi mengintip kat satu tempat, dengan seorang kawan perempuan jugak. Ini memang pengintip macam yang dalam movie tu... haha nampak tak gambaran dia? Tu yang seronok nya. Hebat jugak lah walau kena kejar-buru-dansebagainya, penamat cerita tu optimis la. Tapi mimpi aku guna ending yang unseen, tapi kita tahu lah plan nya macam mana nak selamatkan diri. Serius cakap, pengalaman berharga untuk aku being in that situation - walaupun cuma mimpi pun, tak kisah lah. Rasa real kot!

Macam mana pun, tak dapat dinafikan lah ada bahagian-bahagian yang tak fun jugak. Dalam cerita, sampai satu masa aku dengan kawan spy nak mengelak dari pecah rahsia, kita main cinta-cinta pulak dengan orang jahat tu punya orang kepercayaan. Sampai bila semuanya dah ketahuan, orang tu dah dilema nak bunuh aku dengan kawan aku ni. Hm... biasa tengok dalam tv, kan? Aku pun biasa tengok... tapi itu lah first time rasa bebenar - lebih kurang macam guna *simulator lah. Jadi rasa lah, macam mana rasanya bila terpaksa gunakan orang untuk selamatkan diri sendiri.

(Helah tu bagus nak selamatkan diri rasanya. Cuma aku tak berapa nak setuju kalau dalam situasi biasa dalam realiti hidup ni, aku guna cara tu. Sebab aku rasa macam keji gila, mainkan hati orang. Sama jugak dengan orang yang bercinta atas dasar kesian tu...)

Walaubagaimanapun, dalam cerita tu aku take responsibility atas apa yang aku dah buat. Sebab aku dah cakap aku suka dia, jadi paling tak pun tak boleh lah biar dia mati sebab dia biar aku hidup. Endingnya aku dengan kawan selamatkan diri dengan orang-orang yang tak jadi nak bunuh kami tu jugak. Haha... macam klise, tapi macam aku cakap lah, memang lain bila kita yang rasa sendiri.

Overall puas hati lah, sebab aku dengan kawan-kawan aku selamat (bajet macam real je). Nak susun cerita jadi macam cerpen atau novel (memandangkan mimpi juga sumber ilham aku), tak boleh lah. 1) sebab cerita ni unsur-unsur dan elemennya dah klise, 2) sebab cerita ni melibatkan TNC @ VC sebagai antara watak yang mempengaruhi cerita ni (aku kena jaga privasi orang jugak kan). Jadi cerita ni aku tak cerpen kan lah. Lagipun memang idea2 yang aku dapat dari mimpi, kebanyakannya aku tak jadi nak cerpenkan even ada sesetengah nya aku buat.

Mimpi malam tadi sekurang-kurangnya bagi aku ilham untuk buat entri untuk update blog. Hari ini lepas dah 21 tahun bermimpi, baru aku sedar yang mimpi tu sejenis simulasi jugak sebenarnya.

*simulator - a machine that creates certain conditions that exist in real life

No comments:

Post a Comment