Friday, September 27, 2013

Kejutan.

Salam. :-B

Aku tahu aku nak jadi navy. Sebab itu aku cuba dan terus cuba. Tadi pun aku cuba lagi...

Aku telefon PSSTLDM cawangan terdekat yang nombornya memang ada dalam telefon aku (termasuk semua nombor cawangan PSSTLDM). Ada orang angkat, terkejut jugak aku sebab hari ni Jumaat (cuti weekend di Terengganu). Jadi aku tanya je lah apa nak tanya. Last2 dia suruh aku tinggal nombor telefon, nanti dia call balik untuk komfemkan. Aku pun tinggalkan, tapi sebenarnya aku on the way nak pergi orientasi kos yang senior organize.

Nak jadi cerita, masa orang PSSTLDM tu call, aku tersembang lama dengan dia. Sampailah senior dah panggil masuk barisan. Aku pulak pakai earfon dalam baju, tak nampak pun (kot) kalau aku terus nyembang. Tiba-tiba senior tu fokus kat aku dan mula bagi warning, yang aku sempat dengar dia cakap "saya tengah bercakap kat depan, bla bla bla..." sebab aku pun tengah fokus kat fon. Tapi aku anggukkan lah kat dia, dia masih fokus kat aku. Jadi aku matikan call tadi. Dan sambung mengangguk kat senior tadi. Dah habis bagi warning tu, dia sambung lah topik dia. Malu sikit aku...

Lepas habis orientasi tu, nombor PSSTLDM call lagi. Kali ni lebih bersifat personal sikit (bagi aku) sebab dia nasihat kat aku dengan serius. Iyalah, bukan boleh senang-lenang hidup kalau masuk PSSTLDM dengan PALAPES ni, kalau nak paksa sangat pun. Lagipun aku dah terlepas pengambilan dia, takpe. Lepas grad aku boleh mohon masuk PSSTLDM lagi. Dalam bercakap tu, dia ada sebut kat aku... "Jangan rasa rugi tak dapat masuk PALAPES tu," dan kebetulan dia pun memang sama U dengan aku. Aku terfikir sesuatu...

'Dia ni ada ke masa aku tanya kat unit Palapes kat U aku tu?'

Sekarang aku dah malu gila. Kalau dia tu pun antara ramai-ramai anggota yang ada kat unit masa tu, yang aku pernah cerita kat sini, memang patut pun dia cakap macam tu kat aku. Sebab dia tahu macam mana aku mintak kat unit masa tu. MALU sangat dah aku. Tapi aku diam, tak berani nak tanya dia ada ke kat situ... sebab kalau dia iyakan, habis aku... malu tahap tertinggi, tak tahu macam mana nak jejak kaki kat U tu lagi. Terkejut dan aku rasa gila sangat. Persoalan2 aku yang tak terjawab biarkan tak terjawab, kalau jawapan dia aku tak mampu tanggung, hak...

Ok lah. Kena gerak 8.15 tapi aku belum mandi pun lagi. Orientasi punya pasal. Nak abaikan je, tapi tak boleh lah. Jangan jadi orang yang susah dipimpin kalau kau tak nak ada anak-anak buah yang susah dipimpin. OK? Nasihat untuk diri aku jugak... aku pun dah bersara dari dunia komander, tapi jangan sampai sia-sia je jadi komander dulu. Mintak diri dulu.

Cetusan
     *rasa Allah sayang sangat kat aku. Aku tak dapat Palapes n PSSTLDM, tapi aku dapat kawan joging. Untuk yang aku tak dapat tu, nak cakap bukan rezeki aku tapi tak mampu. Jadi biar dulu. Tapi untuk yang aku dapat tu, besar maknanya untuk aku, masa ni.

No comments:

Post a Comment