Friday, January 3, 2014

Boleh lagi.

Semalam aku terfikir sesuatu. Tak. Pagi tadi aku terfikir sesuatu. Pagi tadi rasa lapang sikit, (feeling blessed). Hihi.

Terfikir apa? Teringat pada gitar putih tiba-tiba. Aku nak belajar main gitar. Betul-betul, sungguh-sungguh, sekarang. (Lebih baik, sebelum reput.) Kesian. Dulu beli gitar guna hasil titik peluh sendiri. Tak sempat belajar dengan budak-budak yang pandai main tu... sebab diorang habis diploma dulu daripada aku. Sekarang... baru terbuka hati balik nak belajar. Tapi kena cari sifu baru lah... Sifu dulu? Geng budak-budak akaun tu la. Sempat aku belajar main lagu Kosong-Najwa Latiff sebab lagu tu jadi tema dengan Datin Maimun untuk KKEC 2012. Jadi aku serius dengan lagu tu. Lagi satu lagu diorang ajar aku macam2 versi, lagu Birthday... (WTH?!!) Biar la aku nak main lagu Birthday ke apa. Kecoh la...

Dua lagu tu je la, yang aku sempat belajar tapi sekarang dah lupa semua. Hari tu aku kerah punya kerah, pun tak boleh ingat jugak. Mungkin sebab aku skip steps kot, sebab aku belajar-belajar petik terus main lagu. Patut belajar satu-satu tapi aku boring belajar sendiri, satu-satu dari internet. Kalau aku tanya apa-apa kat laptop tu pon dia tak jawap apa. Macam tu lah. Belajar, macam-macam cara ada kalau nak belajar. Tapi aku tersangkut dengan kata-kata nak belajar tu kena berguru.

Sekarang cuba lah. Memandangkan dua tiga detik ni aku tiba-tiba asyik terhidang dengan discouraging things aku rasa aku kena cari balik cara hidup yang bawa aku 'ke sana' tu. Pandai-pandai jaga diri lah. Fikir yang bukan-bukan, buat yang bukan-bukan, buat apa? Macam-macam lagi boleh di-explore.

Mudah-mudahan kali ni Allah kuatkan aku untuk belajar sampai aku boleh ajar orang lain. Kau tak kan tahu sejauh mana atau sebanyak mana atau yang mana satu, ilmu yang kau boleh bawa dan kongsi dengan orang lain sampai akhirnya ilmu yang itu jadi sesuatu dalam hidup dia. Selama Allah bagi ruang aku belajar sesuatu, itu peluang nak dapat ilmu tak kira ilmu apa pun. Mungkin ada ilmu yang aku belajar tu tak bawa aku ke mana, kata orang. Tak kisahlah. Sebab aku pun masih dalam proses nak tentukan ilmu mana yang akan bawa aku ke mana-mana. Jadi selagi boleh aku kaut apa jenis ilmu pun. Mana tahu suatu hari yang indah atau pun tak indah, aku boleh guna ilmu yang sekarang tak nampak berguna tu.

Betul? Suka hati lah kau nak setuju ke tak. Aku cuma rasa ilmu tu meluas, 'Terokaan seluas lautan' bak tema UMT sendiri. Maaflah, warga-warga UiTM. Sekarang kemungkinan besar kamu akan lebih kerap dengar (baca) aku cerita UMT memandangkan buat masa ni aku jadi warga UMT. Tapi jangan meluat, menyampah atau risau, sebab...
                                                     

*credit to ruangankalbu for image.

Sampai. Bila. Pun. Ilmu. Tak. Ada. Penghujung. :-D

No comments:

Post a Comment