Saturday, February 15, 2014

Matikan Cerita.

Cerita lagi.

Masa jadi sukarelawan untuk acara sukan antara institut pengajian tinggi, aku terjumpa dia. Mula-mula aku nak mengelak tapi jumpa jugak. Dah jadi atlet bola tampar sekarang. Baguslah. Diam-diam aku dengki kat dia. Aku yang main bola tampar dari darjah lima - masa tu sama sekolah dengan dia tapi dia belum mula main lagi, dan aku main lagi awal dari dia tapi dia dah pergi jauh sementara aku masih main suka-suka lagi. Bad habit aku barangkali, tak suka bersaing. Kalau terpaksa berebut tempat aku selalu pilih undur diri, sebab tu agaknya main pun tak ke mana. Ikutkan aku memang tak kisah, tapi memandangkan dia pun dah pergi jauh, buat aku terfikir. Yang aku ni tak ke mana.

Ceritanya kali ini bukan banyak mana aku kesal dengan diri aku sebab tak ke mana, tapi sebab aku sibuk dengki sampai tak sedar apa yang aku ada. Dan sebab aku sibuk toleh ke belakang mengenang apa yang aku hilang. Iyalah, banyak yang aku terlepas dan terpaksa lepaskan sebab masuk UMT ni. Sedangkan apa yang aku ada aku tak perasan. Sampai lah dia cakap pasal dengki dia kat aku. Dia lah. Buat aku teringat balik pada apa yang aku ada. Apa yang dia cakap masa tu memang seklise benda2 yang kawan2 aku pernah cakap kat aku suatu masa yang lepas - yang masa tu aku tak heran apa pun dengan apa yang kawan2 tu cakap. Tapi kali ini, aku terkesan dengan apa yang dia cakap. Mungkin sebab dia cakap on the right time. Di masa aku betul-betul mesti diperingatkan. Sampai aku tak jadi nak rasa diri useless.

Tak kira la dia tu siapa. Kebencian ke kebiasaan ke. Masa dia betul-betul kena. Memang aku tak kira dia tu siapa, sebab tu aku boleh terima dan sebab tu juga aku boleh tinggalkan je. Tapi apa yang dia cakap, memang membantu. Dan dia, yang aku masih ingat lepas dah sepuluh tahun, mungkin aku akan ingat dalam masa sepuluh tahun lagi. Dia pun, terima kasih sebab ingat aku lagi lepas sepuluh tahun. Gila... sepuluh tahun dah rupanya. Jadi kalau aku biarkan sepuluh tahun lagi pun tak apa kot. Kalau dia lupa aku kemudiannya, barangkali supaya aku bebas. Kalau dia tak lupa, fair sudah. Anggap ini macam permainan dulu-dulu. Satu sama. Kau buat aku, aku buat kau. Atau barangkali cuma jadi dalam imaginasi aku je. Pun tak apa.

Tak nak cerita tak bermaksud aku lupa. Tapi tak mengapa kalau kau lupa. Hidup masing-masing, kan. Apa-apa pun terima kasih sebab datang dan sentap aku sekejap. Dan buat aku rasa hidup aku sekarang bukannya sebosan yang aku sangka. Bahkan ada banyak lagi kejutan yang Allah boleh bagi dan hari itu, kau cuma salah satu darinya.

Banyak jalan aku boleh pilih sebagai penyambung cerita ini, tapi biar aku matikan dulu kat sini, biar aku boleh senyum lama.

No comments:

Post a Comment