Wednesday, February 19, 2014

Sedikit demi sedikit.

Sungguh-sungguh cakap, aku dah nak hilang harapan. Dengan macam-macam benda yang
tak ada untuk aku. Dengan macam-macam benda yang tak cukup baik untuk aku. Dengan macam-macam yang aku tak puas hati. Dengan macam-macam rasa susah yang aku nak maki.

Memang rasa macam hati ini dah nak mati.

Tapi satu demi satu....   sikit demi sikit...   Allah bagi.

Bukan harapan besar, yang Allah bagi balik pada aku.

Bukan jalan untuk aku capai impian dulu, langsung tak.

Tapi macam aku kata lah, sikit-sikit... yang kalau nak bandingkan, memang sangat kecil dan tak semegah impian dulu. Tapi yang sikit itulah...

Yang aku kira datangkan kembali ruang bernafas untuk aku. Yang tunjukkan pada aku dengan jelas jalan yang aku dah tak tahu mana nak lalu. Meski bukan jalan hadapi cita-cita impian dulu. Tapi tak kisahlah, bila semua jalan dah mati dan tiba-tiba ada satu jalan yang sempit tahap  &%$#  pun akan buat kita sanggup meniti.

Sikit demi sikit Allah bagi. Lepas otak dah kering merekah, Allah bagi setitik air pun dah rasa macam WOW. (Analoginya lah).

Baru aku perasan. Allah nak bagi aku sikit-sikit dulu. Mungkin reserve something untuk aku. Buat masa sekarang... masa-masa macam inilah, waktu kemarau hati macam inilah, sabar itu perlu. Masa dah tak ada apa kita boleh buat untuk ubah apa-apa yang kita susah nak terima inilah, redha itu perlu. Benda-benda ini tak teruji sangat masa biasa-biasa, tapi masa kita rasa macam nak gila, itu ujian high-level barangkali. Aku selalu kecundang kat sini.

Memang tak perasan. Sebab Allah bagi sikit-sikit.

Jujurnya aku masih belum ok. Tapi sekurang-kurangnya dah rasa lebih baik. Lepas ini tak tahu macam mana, sebab macam yang aku cakap tadi lah... aku tengah meniti. Jalan yang terbuka sikit-sikit ini, belum terbuka luas buat masa ini... jadi dengan apa yang ada dalam hidup ini, aku kena survive lah. Mungkin lepas ini titi yang rapuh ni roboh, aku jatuh terjunam mana-mana. Tawakkal je. Boleh jadi juga aku dapat meniti sampai ke hujung.

Kadang-kadang nak letak harapan tinggi pun tak berani, sebab aku takut hancur luluh lagi. Tapi memang kena yakin ini terbaik untuk aku buat masa ini. Memang dengan cerita pelangi lah aku pujuk diri (Allah bagi hujan dulu dan sorokkan matahari, sebab nak bagi pelangi). Dari dulu lagi. Dulu pun dah pernah jadi, cuma mungkin tak seberat ini. Barangkali sebab dulu aku pun tak sekuat ini. Sekarang pun tak lah kuat sangat, tapi kuat lagilah daripada dulu. Haha mula dah nak putarbelit. Ok habis kat situ pasal 'dulu'.

Sekarang, aku akan cuba lalu jalan itu. Kecil-kecil, sikit-sikit, tak kisah lah. Asal ada jalan Allah bagi.

No comments:

Post a Comment