Wednesday, April 6, 2011

mungkin tak faham...

tulis dari hati... kalau tak, tulisan itu sia-sia.
itu sangat mendalam.

ok? hari ini, dan sebelumnya aku agak runsing. pening macam kepala pusing. keliru.

keliru aku dengan mereka. kadang-kadang aku tak sedar dan tiba-tiba mereka 'hilang'.
kadang-kadang aku berkata dan tiba-tiba mereka menyita. kadang-kadang aku tenang dan tiba-tiba mereka mahu perang. kadang-kadang aku pun tak tahu.

bila aku risau mereka tak pernah ada. bila aku ngeri mereka tak peduli. jadi mengapa bila aku bahagia?

bila-bila aku terfikir. aku mengintai dunia dari ruang yang terpinggir. mungkin lebih baik berhijrah dan bermusafir. merentas dunia dan jauh dari hampir. seberang sungai yang mengalir. meneliti kesesatan orang-orang kafir. mengingatkan diri yang tersingkir.

aku jatuh tersadung. berhujan tanpa payung.

ah...mungkin semua itu cuma perasaan. kenapa perasaan memberontak? tak tahu... oh, mungkin.
baguslah. bagus... hati kamu jangan biarkan jadi pemberontak, meski semua di sekeliling kamu baling bom pada kamu. kalau kamu rasa mereka semacam, selagi mereka tak beritahu apa salah kamu. kamu fikir sendiri dan jika kamu masih tak dapat detect, biarkan sajalah. mereka rasa kamu salah dan tidak pula mereka tegur salah kamu. kenapa? buat kamu rasa kamu salah tapi kamu tak tahu kenapa. tiba-tiba saja menghukum dan balingkan bom kepada kamu. sudahlah... tak perlu risaukan sangat kot. bom itu mereka baling, tapi belum tentu mengena kamu. bom itu menuju ke kamu tapi belum tentu ia meletup. kalaupun bom itu meletup kamu, belum tentu kamu hidup atau mati. cuba lah hadapi dengan berani. kalau mampu, tanyakan untuk apa bom itu dibaling ke kamu. kalau perlu cuba ambil dan 'pulangkan' semula bom itu ke mereka.

aku pun kadang-kadang letih dengan kerenah mereka...

No comments:

Post a Comment