Tuesday, October 1, 2013

Satu. satu.

Salam...

Sikit-sikit aku cuba, perlahan-lahan. Perkara-perkara lain dah mula beransur pulih. Hal-hal lain dah mula jinak. Namun ada satu perkara yang aku tak boleh ubah, yang aku cuma perlu terima. Aku cuma perlu terima. Mudah. Tapi itu lah satu perkara yang aku tak mampu buat.

Sebelum ini aku sempat lalui beberapa hari yang menyenangkan, sepanjang aku abaikan dan keluarkan perkara itu dari fikiran aku. Dah tak begitu fikir. Jadi aku fikir aku sudah mula terima. Tapi bila aku tiba-tiba terfikir tadi, :-/ ...

masih mengganggu emosi lagi. Bila aku dalam jarak yang dekat dengan salah satu dari orang-orang itu, aku kembali terfikir. Hakikatnya benda itu masih tinggalkan kesan pada aku lagi. Yang buat usaha aku untuk redha sebelum ini, terganggu. Yang buat usaha aku untuk cari hikmah sebelum ini, tergantung. Yang buat usaha aku untuk terima hakikat sebelum ini, terhenti...

Aku yang dah mula nak yakinkan diri sendiri benda itu bukan rezeki aku, mula salahkan diri aku sebab boleh jadi aku tak dapat benda itu sebab tak buat sehabis baik. Mungkin usaha aku tak cukup, mungkin aku sebenarnya boleh buat lagi baik dari apa yang aku dah buat itu, tapi aku tak buat.

Kata-kata 'bukan rezeki' itu aku rasa berat, barangkali sebab aku mula lupa... tak redha dan tak boleh terima hakikat, tak banyak beza dengan kufur. Aku dah mula kufur, agaknya. Aku kena ingat balik dari mana datangnya semua ini. Meski aku tetap juga rasa berat dengan semua itu.

No comments:

Post a Comment