Sunday, February 13, 2011

h!p0kr!t...

aku bahagie je, aku mane ade problem.
aku ______ je, aku mane ade ______.

penah denga aku cakap cmtu? bile aku cakap camtu jelas2 aku menipu! memang ade mase aku sendiri hipokrit. aku pon dulu pernah benci orang hipokrit. dulu. pernah. tapi macam makin aku benci makin aku rase aku macam hipokrit. sebab hakikatnya sume orang hipokrit. sume. rase2 nye lah. ce kau cari ape maksud hipokrit dari segi bahasa sendiri. cube lah. mampu? mampu, mampu... bende senang je, taip skit dan google. gile senang kan? nak tak nak je.

benci aku kat orang hipokrit sampai aku tak nak even cakap pon dengan orang camtu. malas. dulu. mase tu kononnya lebih baik aku jadi diri aku sendiri, walaupun 'diri aku sendiri' tu nampak macam tak hipokrit. aku buat banyak benda macam yang mereka yang aku benci tu buat, cuma aku tak pura-pura. mengata? depan-depanla. kalau tak suke aku tunjuk - gaye cakap, nada, kata2, care pandang. kalau aku tak nak buat sthg, memang aku tak buat - keje skolah, @ pape yang orang suruh. kalau aku nak buat pape aku buat - elok tak elok, baik tak baik, naye tak naye. macam tu. aku cube bezekan diri dengan orang yang hipokrit dengan care tu. aku takkan cakap benda yang aku tak nak cakap - maka aku jarang cakap bende elok2. bile rase nak marah orang aku bantai abes. aku tak suke pendam2 dan ngumpat orang tu blakang2 bile aku tak suke. sebab aku rase tu hipokrit. mati-mati aku cube elakkan dari pura-pura. sebab aku tak nak jadi hipokrit sebab aku sangat 'menolak' orang yang hipokrit.

tanpe sedar aku semakin hipokrit.

ce tengok... simple equation, macam mane benci boleh ubah pandangan orang pasal sesuatu :
     [   benci --> perhatian --> kefahaman --> suke@biase   ]

semakin aku benci hipokrisi, aku makin faham hal hipokrit. memang bile kite benci something kite akan lebih faham perihal tu. sebab tu ade setengah orang - mungkin ramai - yang memule benci orang tapi end up suke lak dengan orang tu. sebab bile benci, perhatian die akan lebih pada kebencian die tu, tanpe die sedar. sebab tu la die makin faham dengan kebencian die tu - kalau orang, orang la. akhirnye tak mustahil die akan suke. tapi dalam hal ni, dari benci aku pada hipokrisi, aku mule faham pasal hipokrit dan aku tak lagi sebenci itu.

sepanjang tempoh kebencian aku pada hipokrisi, macam2 hipokrisi yang aku nampak sebab aku dah mule tumpu perhatian lebih perihal tu. jadi sesimple perkara pon aku boleh nampak. lama-kelamaan aku ade kefahaman sendiri pasal hipokrit. aku simpulkan hipokrit tu generalnya pura-pura, cuba untuk tidak menjadi siapa dia yang sebenarnya. dan lepas mengkontemplasi -aku amek mase 2,3 tahun untuk sedar- , aku discover adalah mustahil adanya orang yang takde kepura-puraan dalam hidup die. dan hidup aku??? dah lame pon dalam kepura-puraan tu. sedar tak sedar je...

dan bagi isu-isu basi yang orang masih ungkit-ungkit lagi, soal orang baik yang hipokrit.

tahu tak siapa diri kita yang sebenar tu? fitrah kita yang sebenar. mula dengan huruf H dan akhir dengan huruf A. nak korang berfikir sikit. carilah. bile kite cube jadi diri kite sendiri - kononnya -. 1-kalau dah memang suke mencarut buat pe sorok2, amalkan jela depan orang sebab kite memang suke mencarut. 2-kalau kite memang jahat buat pe kite buat baik. lalu kite pon terus dengan ape yang kite slalu buat sekarang. 1 & 2 cume contoh. banyak lagi. tapi aku rase lebih baik korang refresh sendiri, hidup kite lain2 kan...

tapi kan... komfem ke ape yang kite buat tu betul2 bawa diri menjadi diri kite yang sebenar? atau kite sebenarnye semakin lari dari hakikat sebenar diri kite - hakikat yang hakiki, tak mungkin diubah samada suka atau tak, yang akan tuntut jawapan kite nanti...? sedangkan kite semakin tenggelam dalam alam dengan alasan "tak nak hipokrit..."

No comments:

Post a Comment