Wednesday, February 9, 2011

a n e h. aneh x?

aku macam tak faham dengan hakikat hidup. macam lah aku tak pernah fikir pasal tu, sampai aku macam terkejut sangat dengan kejutan2 yang mengejutkan. benda2 tu kan aku dah pernah fikir, tapi kenapa macam ni? kenapa macam susah nak terima sedangkan aku dah pernah bayangkan terjatuh dalam situasi macam ni. malah dah pernah pun benar2 terjatuh dalam situasi yang lebih buruk dari ni.

kenapa ya? macam aku rase semuanya annoying.
kenapa ya? macam aku rase aku sendiri annoying.
kenapa ya? macam aku rase aku patut pergi.
kenapa ya? macam aku dah makin susah nak kawal emosi.
kanapa pulak aku dah makin susah nak kawal diri?
kenapa aku dah makin hilang tenang?
kenapa aku dah makin rasa bisa? bukan 'bisa' indonesia tapi 'bisa' malaysia.
kenapa aku dah tak pandai nak cope dengan situasi?
kenapa aku macam dah makin membodohkan diri?
kenapa nilai2 dah makin hilang?
aku tak senang. memang tak patut mintak senang, tapi perasaan dah makin bengang.
aku dah makin tak tahu. nilah benda2 yang paling aku benci nak cakap. atau tulis pun.


dah, dah... sebenarnya things are getting better now. tapi entah angin ape, aku bukak2 blog ni tuk update lepas sekian lame aku meng'anaktiri'kan die, melalut2 lak kat sini. semua nya ok je...buat mase ni. mungkin sebab baru lepas hantar autobiografi kat ayah agi. meski mesti mula untuk biografi lak sekarang, aku amek break sekejap lepas berdemam2 buat asgmen ayah agi yang pertama tuh. nak cool down dulu, mungkin esok luse aku stat tuk bio. tapi at least dah ade lah planning. aku macam terpanggil2 untuk buat pasal navy. mungkin aku patut kecilkan skop aku sebab citer pasal navy sangatlah banyak. pasal kapal je dah bape banyak. pasal paskal yang aku minat tu lagi. sebenarnye aku fikir nak kecilkan skop kepada paskal navy. tapi aku rase tu lah yang paling susah nak dapat info. sebab die pasukan khas, yang bukan nye boleh senang2 dedah kat orang ramai. sedare2 aku yang paskal? mane ade...

jadi aku masih dalam pertimbangan nak buat apa pasal navy nih. die punye part mane yang aku nak highlight. entah sape2 la yang aku nak interview pasal navy, mesti hardwork sket nih. aku tak tahu banyak pasal royal malaysian navy. dan aku tak pulak kenal mane2 orang kuat navy untuk dapatkan info dan info lebih. yang aku tahu cume aku minat dan nak mereka tahu pasal navy. mungkinkah...dapat ke aku selesaikan task ni dengan bekalkan ape yang aku tahu sekarang je? atau ape yang aku ade sekarang? agak2 berjaye tak aku buat dengan jayenye? (wondering...). tapi tak perlulah soalan ni dijawab kalau jawapan kamu cume jawapan2 untuk menyedpkan hati. tolong lembutkan hati kamu untuk menjawab sebarang soalanku dengan jujur. contoh? aku rase perlu supaya kamu lebih faham, kann... kalau orang yang ada penyakit kronik dan dah hampir dengan mati, tanya "aku akan matikah?" jangan jawap "tak lah...kau jangan fikir bukan2". time kasih atas kebaikan hati kamu untuk menyedapkan hati die. tapi tanpe sedar kamu akan lebih mengecewakan die bile die tahu hakikatnya die memang akan mati cepat. fikirlah. tak semua perkara terbaik adalah menipu, walau dalam mase genting pun. cakap jelah dengan die, memang die akan mati lebih cepat. cume edit lah elok2 ayat tu. buat ia kedengaran lebih elok meski dengan menyatakan hakikat yang sebenar. tak semua yang kelihatan pahit itu pahit sebenarnya. jangan lah jadikan perkara yang tidak pahit itu pahit juga... :-)

No comments:

Post a Comment