Friday, May 27, 2011

Home Alone.

Bukan cerita pasal Kevin yang kena tinggal sorang2 kat rumah, tapi cerita pasal aku.
Bukan cerita pasal aku yang kena tinggal sorang2 kat rumah, tapi cerita aku kat Kolej Puncak Perdana...

semester ini aku dirumahkan di tingkat 3, dengan dua lagi orang kawan kompeni B - akaun. dalam rumah yang patutnya berlapan tu, cuma tiga kami yang diploma. ada tiga lagi housemates tapi diorang masuk bulan september nanti sebab diorang degree. dan sementara itu, kami tiga je lah yang jadi penghuni rumah tu. bilik pun sorang boleh dapat satu. kerusi meja sorang boleh dapat dua. tandas boleh jadi sorang dapat satu sebab antara ketiga kami, sorang tu rajin balik dan mestilah bukan aku. aku tahu rumah aku paling dekat, tapi aku tak rajin balik. lagipun kakak tersayang aku kat rumah sampai september sebab dia pun degree. jadi daripada aku balik dan luangkan masa untuk bergaduh dan sakitkan hati dia, baiklah aku cari apa2 kat kolej. cari apa? cari apa2 yang berguna lah... untuk isi minit2 dalam hidup. hahaha!

buat masa ini tak ada siapa2 sangat kat kolej. kalau aku keluar petang dan balik lambat sikit, jangan kata malam, maghrib pun dah cukup untuk buat aku seram. nak naik tangga yang tak ada orang pasangkan lampu memandangkan yang dah ada kat sini baru beberapa orang. naik tangga yang gelap kena sampai tingkat 3. kalau boleh aku nak buat absailing je untuk naik. tapi mengarut lah tu, kan? jadi daki tangga je lah. tak cukup lagi, bila sampai tingkat tiga tu plak, nak masuk rumah tu... aku pulas tombol dan tolak pintu. luar rumah gelap. dalam rumah pun gelap. ah... takut gak kadang2, lagipun aku memang tak suka gelap. tapi macam kata Kevin (ni watak budak dalam citer home alone), bila buka lampu semuanya OK. memang pun... sepenting tu rupanya cahaya dalam hidup.

bila tak ada cahaya, macam2 ada... bila ada cahaya, yang ada cuma yang elok.

Give me some sunshine
Give me some rain
Give me another chance 
I wanna grow up once again...

Percaya tak cahaya?

4 comments:

  1. haha..fiza yg brutal takut gelap..ish2..kita sama la..haha.. :p

    ReplyDelete
  2. brutal? sape tuh... aku baek dowh, ce ingat leklok...

    ReplyDelete
  3. ok!fiza perasan sudah..org baik tak ngaku diri baik ok..haha

    ReplyDelete
  4. ok. yg pentg ak lg baik dr ko... ahaks!

    ReplyDelete