Sunday, May 22, 2011

"orang bandar mana boleh bercinta dengan orang kampung..."

bukan aku yang kata, tapi orang yang kata. kata2 orang selalunya aku pon tak amek peduli, lagi pulak benda ni macam subjektif dan berubah-ubah. tapi bila golongan yang masih jujur yang kata, dan aku percaya pada 'jujur'. orang ni aku kategorikan dalam golongan jujur sebab takde golongan yang lebih jujur dari kanak-kanak yang fitrahnya masih jujur dan belum tercemar dengan hipokrisi dan dusta2 dunia. dan orang yang bentangkan kata-kata ni kat aku, masih kanak-kanak dan baru kire-kire 8 tahun.

masa itu aku balik kampung lepas mak dan kakak aku tak jadi balik sekali. satu daripada hari-hari yang aku luangkan kat situ, aku duduk lepak kat depan rumah dengan adik sepupu aku yang berfungsi sebagai pengacau. dia tembam, rambut kerinting, suka cari gaduh dan susah dengar cakap - ini fe'el budak2 rasenye.

petang tu aku duduk kat luar rumah opah yang menghadap jalan. adik sepupu tu datang buat kacau. sbenarnya tak kacau mana sangat pon sebab aku bukannya tengah buat pape. lepas tu tanpa motif yang jelas, aku cakap " bila lah pakwe kak fiza nak lalu ni... " - benda yang aku selalu mengarut. saje cakap kat adik sepupu tu, nak tengok respon die. dah tu dia gelak galak gila, macam orang tak pernah dapat gelak. macam aku cakap benda paling lawak kat dunia. macam masa tengok funniest home videos. bahkan lagi teruk sampai dia tergolek-golek terguling-guling sebelah aku. tapi kenapa dia gelak sampai macam tu?

mula-mula aku ingatkan sebab aku kata 'pakwe aku'. aku pon buat2 tanya lah kat dia..

"kamu ni kenapa?" - kalau dia kawan aku dan sebaya, aku akan cakap "kau ni dah gila ke?".

pastu dia jawap... "ish...lawak betul lah.." dengan loghat perak utara dia.

"apa yang lawak nye?"

"orang bandar nak bercinta dengan orang kampung? buat lawak je..." 

masa tu aku dah sentap gila. itu yang dia kata lawak? itu yang dia gelak? itu yang dia tergolek galak2? masa tu aku mula tak senang hati. atas sebab tertentu, aku bukak sikap  defensive.

"boleh je orang bandar bercinta dengan orang kampung..."

"orang bandar dengan orang bandar lah, orang kampung dengan orang kampung lah..."

"apsal plak?sukati la..."

"isk... orang bandar mana boleh bercinta dengan orang kampung,"

"kenapa plak?"

dan jawap dia masih sama. aku cuba korek2 lagi apa dalam minda dia tapi dia tetap bagi jawapan sama. 'orang bandar tak boleh bercinta dengan orang kampung'. jawapan yang tak menjawap soalan langsung. aku betul2 nak tahu apa yang buat budak2 macam ni mampu cakap benda macam tu. tapi aku pon tak dapat jawapan tu. dan aku dah tak larat dengan macam2 spekulasi. entah kenapa dia kata macam tu.

lama aku fikir pasal tu. gara-gara aku fikir pandangan kanak-kanak tu selalunya jujur dan jarang tersilap. kalau masih ingat fitrah kanak-kanak...

bila dah fikir lama-lama, datang sikit demi sikit jawapan rasional. jawapan rasional yang menang. jawapan2 rasional yang kalahkan emosional. apa yang budak 8 tahun cakap mulanya macam tak masuk akal, tapi kalau direnung dan tenung... tak lah tak masuk akal sangat.

apa-apa pun Allah yang lagi tahu, dan tetap tak kan terlawan kalau Allah kata 'kun', maka akan jadi jugak. cuma aku musykil, bila budak yang fitrahnya jujur pon tahu benda2 yang macam pasal cinta dua darjat...


*kun = kata perintah bagi perkataan 'yakun' (bahasa arab). melayunya kita kenal sebagai 'jadi' dan englishnya kita kenal sebagai 'be'.

kalau tak faham sangat dengan citer ni aku mintak maap awal2, sebab aku pon masih tak faham betul kenapa adik sepupu aku tu cakap macam ni. aku cuma nak share sebab benda ni buat aku berfikir lama.

No comments:

Post a Comment