Sunday, May 29, 2011

tulis...

dulu masa aku masih kecil, cikgu kata...
tulislah diari...

lepas itu masa aku dah besar sikit, aku baca majalah dan jumpa...
tulislah diari...

dan sekarang, ayah AGI kata...
tulislah hari-hari.

aku rasa, cikgu suruh tulis diari dulu sebab tak nak budak2 kecil itu pendam. sebab mereka kecil lagi, pendam perasaan sangat mudarat bagi mereka. semua itu akan tinggalkan kesan pada mereka. pengaruh pada peribadi mereka. dengan tulis diari, sekurang-kurangnya mereka belajar meluah.
dalam majalah aku jumpa kesan tulis diari dari aspek saintifik. tulis diari boleh mendorong perkembangan... paling simple, perkembangan dari segi bahasa dan ideologi. tulis diari dalam bahasa asing sangat membantu. kalau biasakan tulis dengan bahasa inggeris, boleh dorong improvisasi dalam bahasa inggeris. kalau mampu tulis bahasa arab, improve bahasa arab lah! (mampu...?)
kalau dalam bahasa melayu, nak kata mendorong perkembangan dalam penggunaan bahasa melayu itu agak susah lah (sangat susah kot...) sebab orang tak menulis diari dengan bahasa baku... ini lah yang slack sikit. sebab bahasa melayu sekarang dah banyak divariasikan dengan kreativiti sendiri yang lagi banyak mencacatkan bahasa. aku kat sini bukanlah sebagai pencinta bahasa melayu, tapi aku cakap ini sebab aku hormati bahasa melayu. tapi memandangkan kesedaran itu bukan dalam fikiran setiap orang sekarang, lagi2 sasaran yang aku target untuk diajak tulis diari ini dari golongan muda-muda (sebab aku orang muda), memang sah-sah lah kalau tulis diari tak guna bahasa melayu baku - mungkin sebab ada yang anggap skema. tapi tak kisah lah. bukan tak kisah langsung, tapi untuk peringkat awal, tak apa lah. sebab tulis diari guna bahasa melayu yang tak sempurna pun dapat membantu juga...
cuma bukan dalam aspek bahasa lah, tapi ideologi.  

tulis lah bila terfikir, dan fikir lah apa tertulis.

     caranya mudah... bila kamu terfikir sesuatu, ambil pensel dan tulis atas kertas. dah tu, cuba baca balik apa yang ditulis itu. daripada apa yang kamu baca daripada apa yang kamu tulis tadi, tuliskan apa yang kamu terfikir pasal tu. senang, kan?
apa sebab nak buat macam ini? rasional nya... kadang2 kita tak tahu apa yang kita fikir. kadang2 kita tak sedar apa yang kita tulis. kadang2... apa yang kita tulis itu sebenarnya ada nilai. bila dah tulis dan baca balik, baru kita terfikir sesuatu. benda yang kita pun tak sangka akan fikir. dah macam itu, boleh lah latih diri untuk berfikir. baru fikiran berfungsi. tak lah fikiran itu mati.

ayat aku mungkin tak sempurna tapi kadang2 berguna.

kadang2 aku pun tak jangka boleh terkeluar ayat2 yang bila aku baca balik, aku rasa cambest. tak sangka aku reti buat ayat2 yang tak biasa aku buat macam itu (tak kisah lah kalau org nk kate bende tu biase, diorg ape tau... asalkn aku suke). tapi bila fikir balik, semua nya sebab aku teruskan menulis. bila fikir balik baru sedar, itu semua ilham yang datang tanpa sedar. kalau aku tak tulis, mungkin ke aku jumpa ilham tu... ?

*uh... lupe plak. yang penting, tulis dari hati... 

tulislah apa yang betul2 korang nak tulis. paling kurang pun mesti ada seorang yang akan hargai itu - korang sendiri. elak(jauh2)kan tulis apa yang korang rasa orang nak baca... sebab itu takkan ke mana - ni pesan seorang pensyarah aku (aku yg amek diploma penulisan).

ok, salam aman dari aku...

No comments:

Post a Comment