Thursday, February 16, 2012

Hipokrit tak aku?

Aku tak boleh senyum bila aku tak rasa macam nak
aku tak boleh buat-buat happy bila aku tak
aku tak boleh gelak-gelak bila aku sedih
aku tak boleh kata aku suka benda yang aku tak suka
aku tak boleh hadapi apa-apa bila aku tak nak
aku tak boleh kata 1+1=3 selagi aku tak faham
aku tak boleh kata semuanya ok bila aku tak ok
aku tak mampu
maaf sebab aku tak boleh
memang... aku tak mampu jadi macam kalian...
jadi, maaf.

aku tak suka kawan-kawan aku mengata orang depan aku
aku tak suka hadapi hal-hal yang sakit
        sakit badan aku tak kisah
    tapi sakit perasaan aku tak betah
sebab itu aku terpaksa jaga diri
supaya aku terjauh dari semua yang boleh menyakitkan
jauhi happiness pun aku sanggup
               kalau ia boleh buat aku sakit di penghujung detik

tapi sakitnya bila hakikat dan fitrah kepung aku
tanya kenapa aku jauhkan diri dari mereka
pilihan aku kenapa terlalu begitu
aku masih juga manusia

habis apa yang aku kena buat?

macam mana...                                         macam mana...
     macam mana...                               macam mana...
          macam mana...                     macam mana...
               macam mana...          macam mana...
                    macam mana...macam mana...
               macam mana...          mcam mana...
          macam mana...                    macam mana...
     macam mana...                              macam mana...
macam mana...                                        macam mana...

macam mana kalian nak aku jadi?
watak apa yang kalian nak bagi?

pura-pura bergembira dengan kalian?
bukan tak pernah.
tapi bila aku buat-buat gembira
kalian yang tak gembira akhirnya
dan alasan kalian aku terlalu tajam berkata-kata

lalu aku diamkan lisan
pendamkan lidah yang tajam menikam kalian
tapi bila aku diam diri
kalian yang buat tafsiran sendiri
dan kaitkan aku dengan yang aneh-aneh

kalian suka fikir pelik-pelik
jadi aku tak dapat faham kalian
dan tak dapat pastikan
jadi aku tak boleh main lakonan
act macam apa yang kalian mahukan
aku cuma mampu jadi aku
jadi maaf kalau itu menyakitkan kalian
bila aku tak mampu jadi macam kalian


No comments:

Post a Comment