Sunday, February 5, 2012

tambah tolak

Alhamdulillah. kadang-kadang bila semuanya macam mudah, kata orang semuanya 'smooth' je, aku rasa pelik. kenapa dalam hidup aku banyak perkara berjalan semudah itu... aku bukan persoal, aku cuma tertanya apa yang sebabkan perkara-perkara dalam hidup jadi mudah. macam-mana pun, aku bersyukur juga. itu memang rahmat...

tapi aku terlupa... banyak kemudahan itu sebenarnya mungkin sebab doa-doa mereka yang sayangkan aku cuma aku tak perasan.

mungkin atas tiga sebab utama yang nampak kabur, banyak perkara dalam hidup boleh jadi mudah...

- Allah izinkan.
- Doa dari Muhammad bin Abdullah (SAW) - utk umat2.
- Doa dari mak - dari mak aku untuk aku dan dari mak kamu untuk kamu.

pernah terfikir ? angkuhnya manusia bila mereka mula fikir yang segala kemudahan mereka hari ini adalah sebab diri mereka sendiri, sebab keabikan-kebaikan yang mereka lakukan. kalau lah... kalau kemudahan-kemudahan dalam hidup ini sebab kebaikan kita, rasional ke? cuba adakan timbangan kiri dan kanan, guna lah dacing ke, apa-apa ke, dan letakkan dua perkara unuk ditimbang. di sebelah kiri letakkan kebaikan-kebaikan yang kita buat, di sebelah kanan letakkan perkara-perkara yang dipermudahkan dalam hidup sepanjang kita hidup, kau rasa mungkin ke yang kiri lagi berat dari kanan? bahkan... mungkin ke kiri dan kanan seimbang?

untuk rasa kemudahan-kemudahan yang kita rasa hari ini berpunca dari kebaikan-kebaikan yang kita buat... betapa angkuhnya lah kita. kebaikan yang kita buat pun tak banyak mana... belum kira dosa yang boleh kurangkan timbangan kebaikan kita lagi...

2 comments: