Monday, August 1, 2011

pelatih kesatria tersayang...

semalam (ahad,30julai2011) mula2 sangat seronok. seronok sebab resfreshment komander. aku tak kata lah aku suka refreshment itu sebab aku admire puan ke apa. kalau pun aku admire dia, bukan lah punca refreshment itu seronok sebab puan. sebab puan datang pun untuk satu slot je. aku bukan lah admire cara puan handle kitorang physically. aku admire cara puan handle kitorang mentally. entah macam mana, tapi dia mampu buat kitorang ada rasa nak buat yang terbaik. aku jadi semangat bila tengok kawan2 yang dulu punyalah tak nak pergi refreshment, tapi kat refreshment ini diorang semangat. salah sorang dari diorang kata, itu sebab puan noraidah. aku semangat tengok diorang semangat. diorang itu siapa? komander2 puncak naga kompeni N lah!

best nya hari ini sebab itulah. tapi best pergi refreshment itu mati bila balik puncak. sebab? yang tahu, tahu lah. tapi bukan mati nya semangat komander aku itu sebab kena denda yang segala bagai itu. tapi mati nya hati aku kat komander bila semua yang kitorang kena itu puncanya dari lidah pelatih2 yang aku dan komander2 kompeni N yang lain bela2 selama ini. ini pasal mereka...

bukan sakit itu sakit kaki atau sakit tangan sebab kawad, sebab 'excercise' yang dibagi oleh orang2 yang dihormati ini sesampainya kami di puncak perdana. tapi sakit bila fikir banyak mana kitorang dah treasure pelatih2 itu. tanpa tahu yang diorang itu ...

dan mungkin yang lebih sakit bila aku dan kawan2 aku yang baru mula nak bersemangat, dibuat macam itu disebabkan kata2 pelatih yang memang benci golongan komander tak kira apa2 pun, diambil kira. diorang dah memang benci, jadi tak terkejut lah kalau diorang kata komander2 ini serabai. sedangkan diorang pernah pun kata komander ini babi, jadi perkataan serabai itu bagi aku cuma satu perkataan yang diorang guna untuk memaki komander. aku tak tahu yang lain tapi aku rasa macam pelatih2 itu jauh lebih penting sampai setiap butir kata diorang diambil kira tanpa kira hakikat yang diorang memang bencikan komander, jadi semua perkataan yang tak baik itu diorang gunakan untuk gambarkan komander. macam diorang kata komander2 ini babi, babi kah komander2 itu wahai orang2 terhormat?

aku tak berniat nak memberontak. aku tak berniat pun untuk berhenti. cuma aku dah mula rasa kami tak diperlukan. kalau boleh aku nak anggap cuma aku yang tak diperlukan, tapi keadaan semunya melibatkan komander2- aku dan kawan2 lain, lagi2 yang seiring sejalan dengan aku untuk bela budak2 yang dibenci komander2 kompeni lain itu. mungkin kami tak begitu diperlukan sebenarnya? pelatih2 yang memang bencikan komander itu, kata2 mereka lebih diiktiraf dan diperbenarkan oleh golongan kehormat.

termasuk di padang kawad...
bila kami cuba bantu untuk pastikan budak2 itu dapat ilmu kawad yang betul, sedangkan yang betul itu lain dengan apa yang jurulatih ajar, kami dapat title 'tak hormat cikgu'. bila kami cuba buat satu hari untuk ulangkaji dan betulkan kawad pelatih2 kesayangan ini semata2 tak nak diorang gagal, tak nak diorang kena repeat kesatria, kami dapat title 'buat perjumpaan haram'. bila kami ada cadangan untuk perbaiki prestasi atau disiplin pelatih2 itu dan walaupun cuba minta kebenaran cikgu, kami dapat title 'suka memandai2'. masa itu kami bela pun pelatih2 itu, memang tak nak pun torture diorang. cuma nak diorang lulus kesatria, demi TeKA dan kesatria. tapi?

semua yang kami lalu atas nama kompeni itu kami tahan. tapi sakit itu macam sakit sangat bila pelatih2 itu sendiri yang buat kami sakit secara tak langsung. tak tahu diorang maksudkan atau tak kata2 yang diorang lafaz itu, tapi kami terpaksa tanggung setiap akibat. pelatih2 kesatria kompeni N, fakulti teka sesi jun - oktober 2011... terima kasih atas semua itu.

dan kalau korang ingat wahai pelatih2 yang tersayang, pernah salah seorang dari korang tanya "komander tak boleh ke senyum sikit?". jawab ini dulu... macam mana kami, komander2 nak senyum kat korang kalau itu yang korang buat pada kami?

No comments:

Post a Comment