Tuesday, March 20, 2012

pilihan

"ko ok tak?"

dia tanya, lepas kawan-kawan aku tanya. memang dia tanya, sebab dia yang buat aku tak ok.

sebagai manusia berdarah muda aku nak je jawab, 'kau rasa aku ok ke?'.

tapi aku ada pilihan... dan sebagai manusia yang lebih sukakan keamanan, aku boleh jawab "ok, ok...".

apa akan jadi kalau aku pilih jawapan pertama, dan bukannya jawapan kedua?

aku pun tak pasti, tapi apa yang pasti... negatif. maka apa lah salahnya, kurangnya dan ruginya aku pilih jawapan kedua? bila manusia hadapi situasi-situasi yang tertentu, manusia sebenarnya ada pilihan untuk memilih antara yang positif dan negatif. manusia boleh memilih antara menjerit melalak seperti orang gila tak cukup gila atau tahankan kegilaan dan menarik nafas dalam dan bertenang. manusia juga boleh memilih untuk mengamuk tak tentu hala atau memperbetul keadaan. manusia boleh memilih untuk menangis meraung mengenang nasib yang dah tersurat atau mencari hikmah di sebalik segala yang berlaku. mereka juga boleh memaki caci situasi, mempersalahkan orang sekeliling, atau mencari penyelesaian. kita manusia diberi pilihan, diberi peluang memilih.

macam-macam mana pun manusia memang lebih cenderung untuk memilih yang negatif dalam situasi-situasi tertentu itu. sebab negativiti lebih cepat memberi respon dalam sesetengah situasi terutamanya yang menekan-nekan atau pun memberi tekanan. sedang positiviti macam biasa lah, selalu ambil masa dahulu.

antara yang negatif dan positif, negatif juga lebih mendatangkan kepuasan peribadi, yakni yang memuaskan hati dalam tempoh masa yang terdekat. tetapi positif yang memakan masa pula memerlukan kesabaran yang tinggi meskipun hanya untuk sekecil perkara. malangnya kita selalu terlepas pandang perihal positiviti yang memberi kepuasan di masa-masa mendatang.

konklusinya, jika hidup kita hanya untuk hari ini, berbaloilah jika kita memilih negatif. sebaliknya jika hidup kita adalah untuk hari yang akan datang tapi masih belum tiba, lebih berbaloi-baloi jika kita memilih positif.

dahi aku terhentak dengan siku dia masa main bole tampar, nasib baik bukan mata. apa-apa pun, aku cuma terhentak siku, bukan nya kena belasah atau kena bantai atau kena tembak atau apa-apa lagi lah. berdarah pun tak, cuma dahi benjol sikit...  sekadar satu hentakan, bagi aku pengalaman. sekadar satu hentakan tak akan buat aku serik main bola tampar. aku tetap akan main lagi...

No comments:

Post a Comment