Wednesday, June 6, 2012

bila-bila.

bila masa-masa yang akan buat aku down?

bila dikerah untuk kawad kesatria (kena hell, denda, leter dan sebagainya)?

bila disuruh laksanakan sesuatu sedangkan aku tengah ada komitmen lain?

bila meeting komander clash dengan hal-hal fakulti atau kolej?

bila aktiviti komander kekang/halang aku dari sertai aktiviti luar (kolej, tae kwon do dll)?

bila dipaksa balik ke kampus waktu aku tengah holiday di Kuala Kangsar?

bila assignment terkumpul banyak sebab aku suka bertangguh sebelumnya?

bila aku tak dapat main sukan sedangkan otak dah tepu dengan hal-hal komander atau kuliah?

bila netbook hang waktu dateline assignment dah dekat?

hoho! surely benda-benda ini selalu buat aku rasa tertekan sampai aku rasa nak berhenti... berhenti belajar, berhenti komander, berhenti tae kwon do, dan berhenti segala apa yang aku tengah buat... tapi lepas aku fikir nak berhenti, selalunya aku akan teruskan. fikiran 'nak berhenti!' cuma untuk sedapkan hati. lepas beberapa ketika ia hilang... macam angin lalu. jadi perkara-perkara ini BUKAN lah punca untuk aku rasa down...

jadi...
bila masa-masa yang akan buat aku down?
aku akan rasa paling down bila aku bosan... bila aku tak tahu apa nak buat, bila aku tak ada kerja, bila aku tak ada komitmen... masa-masa inilah aku akan rasa down. sebab aku masih aku, tapi aku tak datangkan manfaat untuk sesiapa, untuk apa-apa. sedangkan dalam keadaan aku sekarang, sepatutnya ada orang yang boleh dapat manfaat dari aku... 

ada kawan aku kata...
hidup ini tak ada makna kalau tak dapat buat apa yang kita impikan.

ada benarnya apa yang dia kata, cuma...
hidup ini masih bermakna jika kita dapat beri manfaat kepada orang lain, meski kita tak dapat buat apa yang kita impikan.

maaflah, sebab aku pun tak pasti nilai mana yang lebih tinggi - dapat buat apa yang kita impikan atau dapat beri manfaat kepada orang lain. tapi yang aku pasti, kedua-duanya ada nilai sendiri. jadi aku sangat harap kau tak terus berputus asa pada diri sendiri... kadang-kadang cuma dengan kau ada, sudah cukup bermanfaat bagi seseorang meski kau tak sedar. apa lagi kalau kau cuba beri manfaat kepada orang lain, dan paling penting kalau kau tak pandang rendah pada diri kau yang berharga itu. sebab tak ada satu orang pun dalam dunia ini yang tidak berguna atau tidak berharga. :-)

*dan kau yang tengah baca ini, kau pun sama...

1 comment: