Saturday, December 25, 2010

LIBK 45.

nak cerita?

intro dulu:   LIBK ni Latihan Intensif Bakal Komander bawah unit kor Kesatria Negara UiTM. latihan ni untuk pelajar2 uitm yang amek kor kesatria negara dan berminat untuk jadi komander. dalam latihan ni, pelajar2 tu dipanggil bakal komander (BK). BK2 ni dilatih dan diajar dengan semua ilmu2 yang diorang patut tahu untuk jadi komander2 yang berkualiti. basic nya kawad lah... adepun kembara, brass band dan bomba, teras komander kesatria tetaplah kawad. make BK2 diajar untuk berkawad, mengawadkan dan jugak mengajar kawad. lepas diajar, BK2 diuji pulak dengan ujian2 untuk mengawad dan mengajar kawad. baru kau tahu, bukan mudah menggapai bintang di angkasa...

katenye zaman kami ni dah manja sangat. mungkin. nak dibandingkan dengan libk2 sebelum intake 43, libk kami sangat ringan. tahu. aku tahu tu. maka aku mintak maaf pade komander2 pengiring yang rase kitorang sangat menyusahkan, sebab kitorang menyusahkan korang, ye. terime kasih sebab tolong kitorang, dan dah jage kitorang dalam mase 10-11 hari tuh. takleh nak cakap lebih2 nanti ade yang terharu plak... tapi memang, betul betul betul ape yang aku cakap ni.

mase LIBK ni, program yang paling melemahkan segale urat sendi ku adelah program yang dibuat setiap malam. Ceramah. Aku faham kenape dibuat program tu, aku tahu betape penting nye ceramah2 yang dibagi tu, supaye kitorang jadi komander2 yang bergune. cume aku tetap aku, yang kalah dan alah dengan ceramah. padahal banyak sangat ilmu dan intipati ceramah2 tu... bile aku TERtidur, aku bangun dengan keluhan... 'ala...terlepas lagi,'. aku kesal tapi nasi dah jadi bubur. aku dah alami kerugian yang sangat besar saban malam...

...bukan mudah menggapai bintang di angkasa. fizikal dan mental kena kuat. tapi kalau kau tak kuat tapi nak jadi komander, jangan resah dulu. sebab yang penting dalam komander ni teamwork. setiap komander kena tahu tanggungjawab masing2, dan paling penting jangan pentingkan diri. sebab tulah jangan resah kalaupun kau tak kuat, sebab yang kuat akan support kau. itu asas bagi setiap komander.

No comments:

Post a Comment