Friday, December 31, 2010

puase

setakat yang aku tahu, puase sunat dapat kuatkan hati, diri, dan badan. satu je yang agak lemah mase puase, yakni emosi. bagi aku lah, emosi aku sangat mudah terganggu dan aku mudah hilang mood mase puase. tapi itu atas individu, dan ia sangat subjektif. ade sesetengah orang rase sangat tenang bile puase, dan sangat lapang hati - ade mase aku sendiri pon rase. sebab tu tentang emosi ni, ia tak lah fixed. bukan dari pagi sampai berbuka, aku takde mood. bukan... cume selalunye waktu petang aku agak jiwa kacau kerana keputusan makanan. itu sebab aku salah seorang pencinta makanan yang tegar. maka emosi aku mudah terganggu bila tak diisi dengan makanan. jadi janganlah kalian beranggapan kalian akan jadi seorang yang perengus apabila kalian puase, itu cume aku - itupun ade masenye dan bukan setiap mase puase aku gitu.

bab menguatkan hati, ini dari pandangan peribadi aku tambah dengan apa yang aku diajar - ade sket2 la... - lalu aku renung2 sikit bile aku puase. memang rase laen dalam hati. bile puase, banyak yang kita tahankan. sebabnye definisi berpuase tu sendiri sebenarnye menahan nafsu . bile sebut nafsu, meliputi dan merangkumi semua nafsu yang kite kenal sebagai nafsu. termasuklah nafsu marah, nafsu untuk membuat dosa - tangan(buat dajal kat orang), mata(tengok bende2 yang tak patut), telinga(e.g dengar orang ngumpat dan ngate), mulut(join orang ngumpat dan ngate)......-  , nafsu tidur - tidur berlebihan mase puase itu makruh, dan perkare makruh kalau terus2an buat boleh bawa kepada batal juga -, dan gak nafsu makan seperti yang kite tahu. orang sangka selama ni nafsu makan je yang kite tahan mase puase, sedangkan nafsu makan cume salah satu dari nafsu2 tu. dengan tahan nafsu2 yang sekaliannya lah, hati kite jadi kuat.

bab menguatkan diri... bile hati dah kuat, kita mampu kawal diri kita sendiri. maka sebarang perbuatan kita tidak begitu mudah terpengaruh oleh nafsu atau name glamour nya, 'nak'. kita tak lagi buat sembarangan berasaskan kita punya 'nak' je. dan untuk membolehkan kita kawal diri, hati kena kuat. dan untuk kuatkan hati, cube lah puase hari isnin @ khamis yang terdekat nih. cuba dulu sehari, kalau rase seronok buatlah lagi. kite gak yang untuung sendiri nanti.

bab menguatkan badan, siap ade kajian saintis lagi. keterangan nya, bila kita puasa, kurang  makanan, kurang bahan kimia - dalam makanan kan ade banyak bahan yang kite tak tahu sangat isi kandungan zarah2 ape yang ade dalam tu -, kurang toksik - slalunye dalam makanan ade macam jenis toksik - masuk dalam badan, sebab tu lah badan jadi lebih kuat dan sihat. dikire macam membersihkan perut lah....:-)

ini setakat yang aku citer je lah... hakikatnye banyak lagi fadilat2 puase. dari sisi Islam sendiri, amalan puase tu sangat digalakkan. kalau puase pon boleh dapat pahala - bekal untuk masuk alam barzakh dan juga bekal untuk ke Hari Akhirat nanti. kalau kita tak keberatan untuk sediakan macam2 untuk sambut Tahun Baru, apa salahnya kalau kita sediakan jugak sikit bekalan untuk ke 'Dunia Baru' kita tu nanti. kehidupan kat sana pun penting, sebab tu mesti buat persediaan. malah hidup kat sana jauh lagi penting dari hidup yang kita beria-ia tempuh sekarang. kalau kita boleh buat macam2 untuk hadapi hidup kita sekarang - beli baju lawa2, bende best2 untuk isi hari2 kita -, nape tak kita buat sesuatu sikit demi sikit untuk hari yang komfem akan datang tu? supaya hidup kita kat 'sana' jadi lebih indah dari hari-hari yang kita tempuh kat sini? puase ni salah satu persediaan menghadapi Hari Akhirat jugak...

puase nampak macam simple, kan? rupe2nye fadilat die banyak, malah jauh lebih banyak dari ape yang aku citer kat sini. sebab tu lah, setiap yang kita buat demi Allah dan kerana Islam ni, Allah dah janjikan ganjaran yang lumayan. dan Allah tak akan memungkiri janji...

*semua yang aku cakap ni, bukan sebab aku warak ke ustazah ke... make korang tak perlu panggil aku ustazah bile aku cakap tentang perkare2 yang ade kaitan dengan Islam ni, ye. sebab nye Islam tu bukannye cume perlu dilaksane oleh orang2 warak dan ustaz ustazah sahaje, tapi setiap orang Islam, secara keseluruhannya. tu lah sebab nya, kawan. :-)

No comments:

Post a Comment