Friday, January 7, 2011

cube dulu...

memule aku ingat nak citer pasal 'dunie baru' aku tapi terblogwalking dulu, make aku TERperoleh topik dengan tak sengaje. memandangkan punce aku TERdapat topik ni adalah salah satu orang yang berharge dalam hidup aku, aku tangguhkan dulu cerite tu. hari ni aku nak cerite pasal cite2 dan mase depan. op....mase depan je.

pernah, ada kawan cakap dengan sorang budak seni persembahan gak....

: ko amek ptptn x?
: tak...bunga tinggi sangat, tak mampu lah nak bayar balik.
: bestu, ko ade mintak yang laen tak?
: ade...jpa. Alhmdlillah la dpt.

: ceh... budak cemerlang lah ni?
: tak lah... aku punye pinjaman, bukan biasiswa.
: pinjaman pon... result ko dulu bape?
: 7A je... tak banyak la. member aku ramai dpt 9, 10, 11 A. mane diorang dapat pon aku tak tau lah.
: wa... ok la tu. tapi....nape ko amek kos tu?
: nape?
: ko tau tak budak2 yang msk fakulti tu bdk yg low2? ko tak nyesal ke msk situ?
: tah...macam dah takdir kot. yang lain2 aku mintak lansung tak dapat. even maktab pon aku bleh tak dapat... 
: masalahnye, ko memang mintak kos tu ke? sal ko mintak situ?
: manelah aku tau. lgpon pilihan ke8, tak expect lak diorang bleh bg yang ni.
: ko tau tak kos ni susah dapat keje?
: tau...mak aku pon punye bangkang tapi dah ni je yang aku bleh dapat.
: nape tak tuka kos je?
: malas lah... lagipon aku bukan nye benci sangat kos tu, ade gak minat sket2 nak tau pasal bidang tu.
: abes tu keje nanti?
: mule2 memang aku ade pike. kalau terus dengan kos ni, aku nak jadi ape nanti... mase tu pike memang pening. tapi bile ingat rezki tu Allah yang bagi asalkan kite usehe, aku dah tak risau. amek kos ni pon, aku usehe... aku cube pickup gak. dengan otak yang dah biase math ni, aku kene cube pikap art. ko ingat senang?
: ye la...mmg la susah kene tuka channel. tapi ko kan dari sekolah ***** . tibe2 lak msk tmpt mcm tu, yg berjiwe artis - ko pon tau diorg camne kan. 
: memang agak takut terpengaruh, tapi ape yg aku blaja kat sane sangat bergune sebenanye. bleh digune tuk ingatkan sdare2 Islam kite ni. pasal bende2 macam ni misalnye........

...mule2...

 
...next step...

...hasilnye...

...tak terkate lagi...
bende2 ni nampak macam biase. ade antare kite yang anggap bende ni biase. malah 10 tahun dari sekarang tak mustahil, orang yang tak buat macam ni yang dianggap luar biase. sebab minda kite dah terpengaruh dengan kebiasaan orang2 yang bukan Islam. aku pernah dengar salah sorang dari sdare2 kite sendiri kate orang2 yang tak membiasakan diri dengan bende2 macam ni, tande nye die tak berkembang. kalau kamu pernah lah terfikir pon macam tu, fikirkan ni. bukan masalah berkembang atau tak berkembang. sebab nye, berkembangkah orang yang kembali ikut ajaran zaman jahiliyah, berbanding orang yang ikut cara umat Islam masa zaman Rasulullah mengembangkan ajaran dan ketamadunan manusia melalui Islam? tamadun Islam datang selepas tamadun jahiliyah, dan lebih maju dari zaman jahiliyah. kite boleh jadi jauh lebih maju tanpa masalah2 sosial yang disebabkan oleh pengaruh dari zaman jahiliyah yang kite ikuti dari negara2 barat yang kononnya lagi berkembang dari Islam. kite boleh jauh lebih maju tanpa men'takpe'kan bende2 yang dah terang2 Allah tak suke. semue masalah2 sosial sekarang timbul pun sebab kite pandang remeh perkare2 yang diberi amaran keras dalam Al-Quran. cume kerana kite nak jadi warga yang 'berkembang' di dunia...

*maaf gambar agak klise, cume nak praktikkan penggunaan visual dalam penulisan. permulaan bagi pembelajaran subjek penulisan skrip... :-D

No comments:

Post a Comment