Monday, March 7, 2011

ketak!

peluang yang aku cerite sebelum ni cume peluang untuk masuk tournament. senior dah ajak, aku yang tak pegi. sedangkan dulu aku yang paling batak nak gi tournament. dulu aku paling excited kalau dengar pasal tournament. cite2 aku nak pegi tournament. aku nak pegi tournament tu, orang barat kate more than anything else. sebab tu aku sangat bersemangat pegi tae kwon do. kalau orang2 yang penah buat latihan dengan aku tu, kalau nak tahu kenapa aku boleh tetap nak buat latihan on-time, sebab nye tu lah... aku nak masuk tournament. tu lah antarenye. aku betul-betul, sangat-sangat nak masuk tournament.

tibe-tibe aku menolak bile dapat peluang tu...

sume nye lepas aku pike baek2 nape aku nak sangat masuk tournament. kenapa, agak-agak?
dulu aku nak sangat masuk tournament atas beberape sebab. antarenye mase tu... sebab semangat aku terbakar dengan piale2 yang kakak sepupu aku kumpul, yang tertayang dalam almari kat rumah opah. piale2 die pegi tournament. dan mase tu gak aku rase aku nak gak ade personal achievement yang aku boleh banggekan kat diri aku - yang penting diri aku, orang lain cite lain. mungkin gak piale tu akan jadi bukti pade diri aku yang aku boleh pegi sejauh tu. huu....megah nye kalau dapat tu.

tapi tengok2 balik niat aku tu... mane antare niat tu yang bukan riya' ? mane? dan peluang tu aku tolak atas dasar ape sekalipun, hikmahnye mungkin aku terselamat dari riya' dan  perkare sie2 tu. bukan niat aku nak kate pegi tournament tu sia2... bukan camtu. pegi tournament bagus, tak sia2. tapi bila niat pegi tu macam niat aku atau yang lebih teruk dari tu, terima lah bahawe sume tu sia2. nak bermegah semata2. kebaikan takkan datang dengan keburukan....

mungkin banyak yang boleh di tafsir pade kenyataan tu. tapi yang aku maksudkan kat sini, kalau dah niat tak tak baik, ia tak boleh di cover dengan alasan yang baik2. kalau dah niat aku nak bermegah2, alasan aku untuk jadikan bende tu care nak tambahkan ilmu, takkan bawe aku ke mana. contoh je la... usehe yang akan aku lakukan seterusnye bukan bersandar alasan untuk pertambah ilmu seni bela diri tu, tapi aku akan usehe untuk perbaikkan diri aku supaye boleh bermegah atau dengan nama lainnya, dikagumi/disanjung/direspek orang. tapi basicnye, supaye aku nampak hebat di mate orang... kan? nak nafikan pon bukannye Allah tak tahu ape dalam hati. aku cume boleh tipu diri sendiri je...

tapi jangan lah jadikan alasan tu sebagai medium kite nak biarkan diri terus di belakang. betulkanlah niat tu... dan insyaAllah terpelihara. aku... kenapa tak betulkan niat? betullah... kenapa aku tak betulkan niat dan masuk je tournament tu?

sebab nye... kalau nak di betulkan niat tu, tengok skit lah ape niat aku yang betul tu. nak tambah ilmu? janganlah... tak malu ke, ilmu yang di lelong-lelong depan mate pon aku tak grab bebenar. ilmu2 yang dipegang kat sini pon berterabur dan tak sempat nak dimanfaat bebaik lagi. sibuk nak kejar2 yang melayang. tak salah tuntut ilmu banyak2, tapi janganlah sampai ade ilmu yang di sie2 kan. aku kena pandai manfaatkan dulu ape yang ade depan mate ni, baru kejar yang lain2. ni tak... ni aku nak, tu aku nak... lame2 yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. tak ke sie2 sume skali nanti?

paling penting, banyak lagi bende yang aku tak setelkan, yang dah lame sangat terbengkalai nih. kene setel tu dulu ah baru bleh fikir pasal tournament, kan? kalau camtu all de best tuk aku, harap bleh cepat2 setel sumenye atau at least most of it supaye aku dapat cube masuk tournament dengn niat yang lebih baik nanti...!

No comments:

Post a Comment