Wednesday, July 29, 2015

Untitled.

Dalam masa terdekat ni mungkin kau takkan jumpa entri-entri yang deep kat sini, sebab aku kinda not feeling terrible these days. In case kau kurang faham, entri-entri yang deep adalah hasil coretan masa aku rasa teruk - masa emosi berkecamuk. Memandangkan masa ini perkara-perkara macam tu kurang (in another way, Alhamdulillah), jadi akan kurang jugaklah sinikal dalam penulisan aku. 

Beberapa hari ni ada benda-benda baik yang jadi kat aku - syukur, tapi aku tak sedap hati. Sebab  aku tak familiar dengan benda-benda macam tu dalam hidup ni. Aku rasa insecure, sebab sepanjang hidup ni kalau ada benda baik jadi kemudiannya akan muncul benda yang aku tak jangka. Benda-benda yang aku tak duga, mostly aku tak suka. Aku tak boleh kata benda-benda teruk, tapi boleh dikira sebagai benda-benda yang buat aku rasa teruk. Benda tu teruk ke tak, satunya sebab mungkin itu ujian atau itu memang terbaik untuk aku jadi tak patut aku hukumkan macam tu walaupun not to my liking. Duanya sebab kalau nak kata benda tu teruk, teruk lagi benda-benda yang orang lain kena hadap. Cukuplah aku kata benda tu buat aku rasa teruk. 

Benda apa? Aku tak rasa nak hujahkan kat sini, lagipun masih awal lagi untuk aku ulas apa-apa pasal benda sekarang ni. Keadaan sekarang. Cuma aku rasa patut menulis - for the sake of keep on writing, aku tulis entri ni. Teringin jugak aku nak buat macam amanat ke, kata-kata pesan ke, tapi mungkin bukan sekarang. Kalau rasa nak amanat aku masa ni, baca lah entri yang lepas-lepas, banyak amanat dalam blog ni sebenarnya. Rupanya. Tempat aku susun perkara-perkara dalam hidup aku dalam bentuk kata-kata. Mudah-mudahan kalau masa aku sampai nanti, kalau ada yang rindu aku boleh keep in touch dengan kata-kata aku kat sini. Bajet macam ada lah kan? Kalau dulu mungkin aku akan fikir macam tu - tak ada orang pun nak rindu aku, mungkin takkan perasan pun bila aku dah tak ada. Tapi sekarang tak. Aku yakin ada yang akan rindu. Sounds cocky kan? Well, I'm telling ya, it's not about being cocky, it's about recognising the value of our life. If you don't think you are 'someone' to somebody else, might possibly because you don't value yourself. Trust me in this, there's always somebody else in your life like I said, who's having you as 'someone' in their life. So live with it, that you're not a 'no one'. Even that I'm not Atiqah Khairi though (It's personal). 

Masa ni kalau nak cakap pasal politik, isu semasa Malaysia, mual. Hakikatnya cuma Allah yang tahu. Siapa betul siapa salah. Atau sebenarnya siapa salah dan siapa lebih salah. Yang penting bukan siapa betul dan siapa lebih betul. Mungkin itu. Atau sebaliknya. Yang pasti aku cuma boleh kesal dengan keadaan. Sebab tak ada apa yang aku boleh buat untuk untuk ubah sedikitpun keadaan yang menyesakkan dalam sistem politik atau pemerintahan Malaysia ni. Kalau setakat berkata-kata, siapa pun boleh. Tapi untuk buat sesuatu, bukandalam bidang kuasa aku pulak. Bahkan bukan dalam kemampuan aku. Aku cuma boleh harap muncul seorang City Hunter Melayu, tapi tu kan cuma angan-angan penyedap hati. Untuk redakan rasa takut aku.

Aah aku takut. Takut jadi macam India - soal pertahanan dan penguasa seluruh negara, dibawah pengaruh orang-orang kenamaan. Takut jadi macam Singapura - soal Melayu hilang hak dan pengaruh di tanah asal usul sendiri. Takut jadi macam Indonesia - soal sekali tampuk pemerintahan buat kesilapan besar, kesan buruk kat rakyat seluruh negara dalam jangkamasa panjang. Impak-impak maksima yang terpaksa ditanggung cuma gara-gara segelintir barisan pemimpin yang terlupa sumpah janji yang dibuat masa mula-mula naik dahulu. Iya aku kata kat sini SEGELINTIR, memang awal mulanya segelintir itulah. Tak kira lah siapa yang mulakan, tapi yang segelintir itu lah... lama-lama penyakit menular sampai akar umbi. Sampai tahap yang aku paling takut, jadi macam Mesir. Yang meskipun (akhirnya) pemimpin zalim itu dijatuhkan setelah terlalu lama rakyat dizalimi, meskipun pemimpin pilihan rakyat berjaya dinaikkan, diakhir ceritanya berlaku kudeta. Pemimpin pilihan majoriti rakyat Mesir pun dijatuhkan jugak oleh pihak-pihak yang pegang kuasa, bahkan pemerintahan diambil alih dengan kejam. Kembali. Ke zaman zalim. Barangkali itu pengajaran besar buat kita yang ikuti perkembangannya, tapi tetap juga kita ulangi kesalahan yang sama. Dan kalau difikir lagi, takut jadi macam Greek. Empayar besar yang telah capai zaman kegemilangan, tapi akhirnya jatuh sebab permainan wang. Yang mana Malaysia sedang hadapi perkara-perkara sama macam yang dihadapi Greek sebelum empayar tu jatuh.

Ok habis cerita isu semasa Malaysia. Habis kat sini. Spending time writing for such things are not worth it for me, unless I'm a proffessional political analyst. So I'm gonna wash my hands off thins for now. 

No comments:

Post a Comment