Thursday, July 30, 2015

Malam Paling Berbintang.

Teringat. Malam paling banyak bintang tu. Terbaik. Terindah.

Bila?

Yang pertama. Malam terakhir aku di asrama SAMTAJ Sungai Besar, awal tahun 2008 sebelum aku berpindah ke SMKA Simpang Lima. Malam tu aku dengan crime partners raikan sesuatu kat dewan makan. Sekali warden datang serbu. Dengan exco asrama yang join kitorang kena sekali. Kesian dia, haha. Walaupun sebelum tu ada drama sikit, that celebration went well, even better than expected. We had such a good time. Well, as for me and another friend because we knew I wouldn't be long. Antara kami ramai-ramai, cuma seorang dua yang tahu aku dah tak lama, sebab akan pindah masuk SMKA Simpang Lima. Itupun diorang tak tahu aku akan pergi esoknya. Malas aku nak bagitahu.

Balik pada cerita, lepas bersuka ria kat dewan makan tu tiba-tiba kena serbu dengan warden. Aku pun... damn. Ketat je muka dia masa tu, suruh berhenti dan kemas serta-merta. Kelam kabut budak-budak ni kemas, haha. Takut kena denda lah tu. Aku cuak sikit, tapi mungkin sebab dah biasa kena denda aku fikir apalah sangat denda yang kami kena nanti. Tapi kesian jugak kat budak-budak ni, tak pasal-pasal kena denda jugak sebab antara diorang ada budak-budak yang tak biasa jugak. Hm... takpelah dik (yang tak biasa kena denda tu adik-adik junior aku) sekali sekala cubalah rasa sikit denda tu macam mana, it's fun though, if you get punished with the right people. Macam kebiasaan aku. Habis kemas tu, warden iring kami balik ke hostel. Sampai depan pagar, tengok-tengok memang ada pelajar-pelajar berbaris depan bilik (hostel cuma level bawah, tak ada tingkat atas jadi depan bilik-bilik tu ada kawasan lapang). Aku pun tak tahu kenapa tiba-tiba ada roll-call tengah-tengah malam buta ni, masuk jelah dalam barisan macam yang diarahkan. 

Lepas habis warden bagi 'ucapan', beliau bagi arahan masuk dalam bilik ambil bantal, selimut. Akhirnya 'hukuman' dijatuhkan. Terkejut, sebab denda macam ni aku belum pernah kena. Hadoi... malam terakhir ni. Dah bersurai tu baru aku berpeluang tanya budak-budak ni diorang buat salah apa sampai kena denda jugak tadi. Katanya sebab lepas curfew diorang masih belum tidur. 'Selama hari ni tak jadi apa pun, kenapa tiba-tiba malam ni?' pelik aku. Lepas budak tu bagitahu warden buat spotcheck barulah aku faham. Ini memaang kes jarang, kalau takat tidur lambat ni jarang kantoi. Tapi malam ni kantoi, besar-besaran pulak tu. Ramai yang kena. Boleh kata majoriti, sebab yang dapat tidur dalam bilik cuma berapa orang je - tu pun sebab diorang memang dah tidur masa spotcheck tu. Redha jelah. Jadi kami hamparkan tikar memanjang kat kawasan lapang tu, dan ambil parking masing-masing. Nampaklah beratur budak-budak asrama tidur kat luar malam tu. Rasa macam lawak pun ada. Maaflah kalau denda-denda kat asrama tu aku memang rasa macam main game true or dare tu je. Cuma game ni takda bahagian true, yang ada hanya dare.

Boleh tahan sejuk ni pagi esok, aku fikir. Ingat lagi aku. Bila kepala aku landing je kat bantal, mata aku ke langit. Lapangnya dada masa tu, aku yang rasa. Rasa lapang macam lapangnya langit malam tu. Rasa macam tak pernah aku tengok bintang sebanyak ni kat langit selama ni. Atau adakah sebab aku yang tak pernah cuba tidur menelentang bawah langit malam macam ni? Barangkali ya. Apa-apapun malam tu aku rasa denda tu hadiah paling valuable untuk aku, sebelum aku tinggalkan tempat tu. Rasa macam bintang-bintang yang banyak tu pun raikan hari terakhir aku. Tak tahulah kalau tu cuma bayangan aku, imaginasi aku memang tinggi sikit. Biarlah. Aku yang reka perkara-perkara yang senangkan hati. Memandangkan realiti bukan selalunya indah, biarlah aku main dengan imaginasi. Jadi malam tu lah. Malam yang pertama dalam hidup aku, yang paling banyak bintang. Mungkin ada sebelum-sebelumnya masa aku kecik, yang aku duduk bawah langit malam renung bintang-bintang yang banyak, tapi aku tak mahu kira yang itu sebab itu masa-masa pahit. Bukannya indah macam ni. Ini cara aku simpan perkara-perkara indah dalam hidup aku. Dan itu memang, jadi malam paling indah, paling banyak bintang untuk aku.

By the way, esok paginya aku memang bangun awal. Sebab aku dah pesan siap-siap kat mak abah datang amek aku subuh-subuh sebelum orang lain bangun tidur. Barang aku dah kemas hari sebelumnya dan sorok dalam loker, jadi bila mak abah datang aku cuma tinggal tarik beg dari dalam loker dan pergi. Rasanya pelan aku menjadi. Memang tak ada kawan-kawan yang perasan aku pergi. Ada lah seorang dua yang nampak sebab aku kan bukannya halimunan, tapi atleast diorang bukan kawan-kawan yang aku berat nak tinggalkan tu. Kenapa aku tak bagitahu diorang? Sebab aku tak suka goodbyes. Aku tak suka diorang hantar aku masa nak pergi, sebab diorang akan buat aku berat hati. Jadi biarlah diorang tak tahu, biar aku ringan nak pergi. Sebab memang, there's nothing like them out there... Banyak sangat benda yang aku belajar dari diorang, dari persahabatan dengan diorang. Moga Allah pelihara mereka siap satunya.

No comments:

Post a Comment