Thursday, May 31, 2012

fikiran dan hati.

salam...

aku tetiba terfikir pasal kau... tengah buat apa?

tadi aku tengok balik entri-entri lama... ada yang aku tak ingat aku pernah tulis macam itu, haha... lupa dah. dan ada juga yang buat aku tersentak, aku kah yang tulis ini? macam-macam rasa... huh tak sedar diri betul bila menulis, sampai dah tak ingat. 

ada satu entri... yang buat aku rasa 'wah... cite ni...'. entri jawab takdir. buat aku fikir: syukur aku tulis dalam blog... sampai masa bila aku lupa, blog akan ingatkan aku balik tentang itu. sebabnya setiap perkara yang jadi dalam hidup kita ini penting, jadi rugilah kalau ada yang aku lupa terus...

perkara-perkara yang jadi dalam hidup kita sehari-hari nampak macam sama. tapi hakikatnya penuh kejutan, meski kadang-kadang kita tak sedar pun. kejutan-kejutan itu pula macam-macam jenis... ada kejutan yang menyusahkan, membebankan, memberatkan dan menyakitkan kita. tapi banyak juga kejutan yang mengajar, mendidik, mengingatkan dan mengubah kita. jadi jangan cepat mengalah dengan kejutan... 

istimewa pasal kejutan... biasanya perkara-perkara yang tinggalkan kesan. negatif atau positif, semuanya bergantung cara kita fikir dan hadapi. kalau negatif, negatif juga lah kesannya. kalau positif, tak payah cakap pun memang tahu positif... 

tapi kejutan-kejutan dalam hidup ini, selalunya berkonsep datang dan pergi. macam tornado, datang sekejap bahkan kadang-kadang dengan tiba-tiba, dia huru-harakan semua yang ada, bertebaran semua yang depan mata, dan pergi sekelip mata. tahu-tahu dah tiada. persekitaran pun adakala berubah 360 darjah. 

apa yang kita buat? kita kejar kah tornado itu lepas ia pergi? kita jerit melaung kah, salahkan tornado yang pergi itu atas kucar-kacir yang timbul? waktu tornado itu ada, apa yang kita boleh buat... kita boleh menyorok dan tunggu ia pergi. kita boleh cari tempat perlindungan sementara tunggu ia pergi. begitulah... lebih selamat. 

tapi macam mana kalau kita belajar sesuatu daripada tornado itu?  macam mana kalau kita gunakannya untuk buat persediaan menghadapi tornado yang akan datang kelak?  macam mana kalau kita manfaatkan tornado yang datang kali ini...?  macam mana kalau apa yang kita buat itu boleh selamatkan orang lain juga?

konon nak jadi hero... selamatkan orang lain? nak selamatkan diri sendiri pun susah...
-kalau nak selamatkan diri pun susah, selamatkanlah orang lain... mungkin lagi senang. banyak perkara yang susah bila kita cuba manfaatkan untuk diri sendiri, unexpectedly jadi lebih senang bila kita cuba manfaatkan untuk orang lain. 

aku pun tengah cuba nak fahamkan ini... sebab ini antara kejutan yang datang dalam hari aku. aku pun masih belum faham meski dah rasa. tapi oleh sebab faham itu dari akal fikiran, sementara rasa itu dari hati, mungkin tak rugi kalau aku cuba fahamkan sikit demi sikit. sebab rasa-rasa yang datang dari hati memang susah fikiran nak fahamkan. tak ada penjelasan saintifik tentang apa yang hati manusia keluarkan. jadi aku tunggu jelah dulu... mungkin sampai masa nanti fikiran akan faham sepenuhnya...

No comments:

Post a Comment