Sunday, September 2, 2012

Kem HBU 111.

Latihan Pangkalan Hutan dan Ikhtiar Hidup di Taman Rimba Komanwel, Rawang bagi pelatih Kesatria Negara semester 1 kampus Puncak Perdana sesi Jun - Nov 2012. Ini mungkin kali terakhir aku jadi pengiring camping Kesatria Negara HBU 111. Semester akhir jadikan kebanyakan hal dalam hidup aku sebagai yang terakhir, tapi nak buat macam mana, nasib lah...

Kem kali ini... Kumpulan 4; Kuih Bangkit. Budak2 part 1 yang kiranya pandai jugaklah sebab mampu jadi skema untuk 2 hari kem ni. Cuma susah sikitlah hidup diorang bila aku yang jadi mentor kumpulan diorang. Tak tau lah kot2 itu antara sebab diorang terpaksa tahankan diri jadi skema, sebab kat luar diorang bukanlah skema sangat pun sebenarnya. Tapi sepanjang kem ni aku memang nakkan diorang jadi skema sementara, atas sebab2 tertentu lah... dan diorang jadi (kebanyakan masa tu lah).

Untuk kem ni aku pegang biro logistik, jadi aku kurangkan penglibatan dengan pelatih, kecuali bila perlu lah -dan dengan kumpulan aku (mcm yg kt ats). dengan diorang aku memang rasa perlu la sebab aku mentor diorang kot... kalau diorang rasa tak perlu, nasib lah... dah aku mentor diorang. haha!

Ni pun baru balik dari kem ni sebenarnya, tiba2 rasa nak update. Dah pagi tadi peserte2 kem buat komen pasal kem ni dan komander2 yang bawak diorang, jadi ni turn komander la plak, kan? Hmph... Pelatih2 ni lemau, even lepas aku consider yang diorang ni bukannya komander, dan aku nilai diorang dengan piawaian pelatih pun, diorang antara yang lemau kalau nak banding dengan pelatih2 yang sebelum ni. Buat aktiviti memang nampak tak ikhlas pun ade, tapi yang enjoy tu enjoy la... Papepun, walaupun diorang ni yang paling lemau, aku rase ni majoriti pelatih yang paling baik mase kem dan tak buat masalah sangat even ramai. Tapi still... diorang tak semangat sangat.

Tapi tak banyak nak cakap pun pasal budak2 ni, sebab aku tak campur sangat aktiviti diorang - itu pun ada gak yang letak name aku untuk nombor 7 dalam kertas komen diorang. Kisah sangat tu tak lah, tapi wondering je... dari kumpulan aku ke, budak2 yang letak tu? sebab aku tak kacau sangat pun pelatih2 lain mase aktiviti diorang ke, mase rehat diorang ke... yang aku kacau cuma budak2 kumpulan aku la, sebab aku mentor diorang. tu pun bukan saje2 aku susahkan diorang -even semuanya aku buat dengan sengaja, yang paham tu paham la, yang tak paham tu takpe takde hal.


Budak2 kumpulan aku ni - maap sbb pggil bdk2, sbb aku rse korg mmg bdk2 - tak tau lah nak kate. kalau aku cakap yang baik2 nanti bangge, tapi memang aku agak senang hati dengan 'budak2' ni. Dalam kem ni aku puas hati gak la dengan adik2 - mase tu diorang bkn adik2 la, diorang pelatih - macam ni. Memang ade yang tak kena la dari mule2 diorang datang cari aku... (seawal tu diorang dah buat salah?!). Tapi tu la... nasib baik performance kumpulan diorang elok kat aku. Mungkin ade kumpulan lain lagi bagus tapi serius aku suke dengan diorang ni punye persembahan. 

Suka jugak diorang punya bilangan - 5 laki 5 pempuan, balance.

Suka diorang punya muka - masing2 muka innocent, even muke ni kdg2 sakit gak la nak tgk.

Suka diorang punya usahasama. Even tu pun lepas kena tegur, tapi tak kisah lah...

Suka-suka-suka diorang punya trademark, cheers... nampak ada usaha.


Cuma tak suka bila ketua kumpulan jawab soalan2 aku. Suka sangat cakap macam dalam drama... elok2 macam dalam skrip cerita. KLISE! Macam klise nya denda yang diorang dapat sebab tak kemas kemah... eh?
Ayat-ayat klise yang dia dok cakap2 tu, ikhlas tak ikhlas nye pun aku tak tau, jadi mungkin sebab tu aku malas nak dengar kot. Kalau nak buktikan ikhlas pun... tak payah la. Buat pe?

Menara yang diorang buat tu... bukan tak suka, tapi tak tau nak buat pe. Last2 menara tu jalan sendiri pergi kat tong sampah berdekatan. Sies... memang bukan aku yang anta dia pegi situ, tau2 dia dah ada kat situ. Jadi macam biasa, benda best2 yang aku tak mampu simpan atas sebab2 tertentu, aku cuma simpan dalam memori je lah. Memori elektronik (fon, laptop, kamera) dan memori biologi (otak). Tu je lah yang mampu...

Tapi 3 brg amanah diorang ni... riben, belon, logo... apsal lak sume amek wane hijau?!!

4 comments:

  1. wah mcm best je..:) hehe singgah tgk adik akak ni sorg..:)

    ReplyDelete
  2. salam...seriously rindu kak fidza . biar k,fidza lupa ktorang tapi ktorg tak akan lupa k.fidza. ini serius . hehe
    ape cite skrg ? sehat je kan ? moga Allah jaga akak dan diberkati kehidupan. bila tgok gambar tuu ..nmpk k.fidza dah mcm feminin cketlah ..awww . hehe
    hidup sehat2 tau :)
    sorry salah silap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gila lupa korang? Buat la reunion bila2, in sha Allah aku datang. Rindu korang jugak ni..

      Delete