Wednesday, September 19, 2012

Tentang Naluri.

Naluri Manusia, adik-beradik dengan Fitrah Manusia.

Macam mana bila aku hidup macam yang aku sangka biasa. aku hidup dengan apa yang ad dalam hidup aku, cuba untuk baiki diri setiap kali. cuba jadi baik setiap kali, cuba jadi manusia. tapi tetap... ada yang benci. aku tak tahu kenapa dia benci, mungkin aku ada buat sesuatu pada dia tapi aku tak perasan. dan aku punya tak perasan sering... jadikan orang-orang itu benci aku di tahap tertinggi.

teringin aku nak kata... kau benci aku? mampus kau ah.
tapi paling-paling yang aku mampu kata pun, cuma... kau benci aku? sukati kau ah.

kenapa? sebab ketahui hakikat ada orang benci aku atas perkara-perkara yang aku betul-betul tak perasan, pun dah beri cukup isyarat yang aku pernah sakiti dia. aku ikut sakit, meski aku tak tahu apa yang dia sakit sangat dengan aku. benda-benda yang aku memang saja buat orang sakit hati macam masa kesatria, tu cerita lain lah. aku tak maksudkan hal-hal macam itu dalam ini. balik pada cerita kenapa. sebab aku ada sakiti dia, rasanya tak patut kalau aku lagi terus sakiti dia. walau sekuat mana pun aku punya nak, atas sebab apa sekalipun.

sebagai komander, sies aku memang tak kisah kalau budak-budak kesatria benci aku. memang tak kisah, ada sebab lah... tapi kalau kawan-kawan sendiri, rasanya itu bukan sebab kesatria pun lah. yang paling sakit, bila aku langsung tak ada peluang untuk tahu sebab atas kebencian diorang kat aku. umumnya, memanglah kalau diorang benci aku tu, mungkin sebab aku ada buat sesuatu, ada buat salah dan sebagainya lah. yang aku nak tahu kenapa diorang benci, tu sebab aku nak betulkan apa-apa yang tak betul kat aku. tapi kalau yang benci aku tu terus menonong benci aku, macam mana aku nak tahu apa yang salah?

aku nak ambil peduli pasal mereka yang benci aku, takut diorang benci aku sebab dengki ke apa. sebab kalau benda-benda macam tu memang aku malas layan. hidup dah ada masing-masing satu, kenapa nak dengki kat orang lain - dan buat macam orang tu yang salah? apa yang ada dalam hidup kau tu lah apa yang memang sepatutnya ada dalam hidup kau. kurang ke, lebih ke, itu yang kau mampu hadapi. kalau sebab kau dengki aku, kau rasa apa yang ada kat aku ni sepatutnya kau punya, kau fikir lah balik... kalau sampai kau dapat semua yang ada dalam hidup aku, kau belum tentu sanggup nak hadapi. sebab yang itu lah... yang aku fikir setiap kali aku nak rasa cemburu kat orang. kalau kau boleh senang-senang dengki dengan apa yang orang lain ada, kau cuba lah tanggung beban-beban yang dia pernah tanggung. sebab mungkin beban-beban tu yang membentuk dia, sampai dia ada apa yang dia ada sekarang.

tapi semua itu... ada kau kisah?

No comments:

Post a Comment