Friday, September 7, 2012

Perbarisan Kemerdekaan.

lupa nak cerita pasal perbarisan kemerdekaan 31 Ogos lepas. Ada cerita jugak... aku cuma lupa nak cerita, mungkin sebab balik dari perbarisan tu dah sibuk fikir pasal kem HBU 111 yang jalan 1 & 2 september, betul-betul lepas Hari Merdeka itu... jadi, tak sempat.

ceritanya...

Perbarisan Kemerdekaan, 31 Ogos. Lebih kurang jam 8, peserta-peserta perbarisan ikut kadet masing-masing berbaris. Kesatria Negara, dalam kumpulan Generasi Y, ditempatkan di baris paling belakang. Sementara tunggu perbarisan mula, semua kena standby lah, yang in-charge peserta-peserta ini pada pandangan aku lah, encik-encik askar yang pakai baju celoreng tentera darat itu. Hm... smart. (Hehe...)

Sementara tunggu giliran itu, komander Kesatria Negara senang diri je lah... tengah-tengah tunggu itu, ada sekali-sekala encik askar yang in-charge bahagian kitorang itu datang cakap apa-apa - ada masa inform sesuatu, ada masa tanya sesuatu. Tapi satu bahagian yang buat aku terfikir-fikir sampai sekarang... bila ditanya...

             "Ada sesiapa kat sini berminat nak jadi tentera?"

masa itu aku tergamam, terkesima, terbengung dan paling sedih... terbengong!

aku tak jawab apa yang sepatutnya aku jawab.

kekecewaan terbesar pada diri aku.

aneh... masa itu aku tak rasa sangat, tapi lepas balik bila aku fikir-fikir, arghhhh! nyesal... :(

padahal masa ditanya itu aku jawab dalam hati "Tentera laut, encik!" tapi aku tak jawab itu dalam realiti... kenapa, aku pun tak pasti. mungkin sebab aku memang penakut... mungkin jugak sebab aku bingai-bingai teruja bila ditanya soalan itu, terus jadi macam... 'high'. Rugi nya...

dan hari ini... masih lagi... bila terfikir, teringat hal itu, aku menjerit dalam hati... kadang-kadang mencarut pun ada, macam mana aku boleh terlepas peluang sejelas itu. betapa bingainya... malu dengan diri sendiri punya pasal, aku tekup muka dan dengan seksanya tahan jerit macam orang gila... huh kenapa lah...

dan sekarang... sekali lagi aku buat perkara yang aku saban hari cuba elak. selama hari ini aku cuba elak dari mengenang sesuatu sebab nak elakkan rasa sesal. tapi hari ini... sebab hal ini... aku mengenang lagi dan menyesal lagi, dan menanggung lagi...




*disebabkan aku khayal, aku terlepas peluang itu... sakai la aku ni!


No comments:

Post a Comment